Четвъртък, 28 Март 2024, 12:50

Д-р Веселин Божков: Равносметката за дейността на КРС за последните десет години е категорично с положителен знак

16 Януари 2018, 17:06
(0) (0)
Ботевград - Новини
Прочетена: 2066 7


Промените, които предстоят, са наистина фундаментални. От гледна точка на историята, никога досега не е имало епоха, която да носи толкова голямо обещание за просперитет и в същото време потенциална опасност. Технологиите са навсякъде в живота ни. Възможностите им са безгранични. Така, че да си пожелаем здраве, за да видим какво ни е подготвило бъдещето. Вярвам, че „интересните времена“ продължават.

Пожелавам успех на новия председател на Комисия за регулиране на съобщенията. Вярвам, че използвайки натрупания административен опит, той ще надгради, създаденото досега от Комисията и ще успее да доведе до успешен край всички задачи, които развитието на сектора поставя пред него.

Така, че като регулатор КРС трябва да продължи да работи за изпълнението на европейските цели, което ще доведе до все повече възможности за българите да се възползват от единния цифров пазар на Европа.

В тази връзка предизвикателствата пред регулаторите ще са свързани главно със създаването на гъвкави и облекчени условия при разрешаването на достъпа до спектъра. Като основната задача е освобождаване на спектър за 5G мрежи. По-голямата част от този спектър в България все още се използва за нуждите на Министерство на отбраната. Става въпрос за обхват 800 MHz, чиято продажба ще донесе на държавата ни стотици милиони левове, както и ще създаде условия за засилване на конкуренцията на мобилния пазар. Именно поради създаването на благоприятен инвестиционен климат, ЕК предложи и нов европейски кодекс за електронните комуникации.

Друг важен момент е приоритетът за интернет свързаност в Европа до 2025 г., който включва осигуряването на непрекъснато покритие с 5G - петото поколение системи за безжична комуникация. Като междинна цел до 2020 г. 5G трябва да се предлага на пазара в поне един голям град във всяка държава от ЕС. Разбира се, това може да бъде постигнато само с огромни инвестиции.

Веселин Божков: Най-актуалната цел в момента е осигуряването на дигитална свързаност в региона. В тази връзка, знаете, вече бяха подписани меморандуми за сътрудничество със Сърбия и Македония за намаляването на цените на роуминг услугите. Българското председателство ще предложи поетапно възприемане на правилата за роуминг в Европейския съюз и от другите страни на Западните Балкани.

Фокус: Какво оставате по пътя напред пред Комисията?
Освен това, мога да кажа, че оставам след себе си и много приятели, с които сме работили отлично през годините, обменяли сме експертен опит, добри практики, учили сме се един от друг. Най-важното е, че сме били оценени като работещ, надежден и предвидим регулатор, който допринася за доброто име на България в Европа и света.

Веселин Божков: В европейски и световен мащаб КРС също е разпознаваема българска институция. Активно работим в Органа на европейските регулатори в областта на електронните съобщения (BEREC), както на ръководно, така и на експертно ниво. Няма съмнение, че международният престиж на българския регулатор нарасна през последните години. Признание за завоювания авторитет беше изборът ми да председателствам Мрежата на далекосъобщителните регулатори на държавите-членки на Международната организация по франкофонията (FRATEL) през 2011 г. Израз на най-висока оценка беше и предложението да съм Председател на Групата на европейските регулатори на пощенски услуги (ERGP) през 2016 г.. През 2015 и 2017г. бях и зам.-председател на Групата. Чуждестранните ни колеги винаги търсят мнението на КРС по най-важните проблеми в областта на регулирането и това ни дава увереност, че работим в правилна посока.

Фокус: Какво е мястото на КРС сред европейските и световни регулатори?

От 2011 година стартирахме една инициатива – изнесени приемни за граждани. Това, според мен, допринесе доста за подобряването на потребителската култура на българите, както и дисциплината на операторите. Досега сме организирали повече от 50 приемни за граждани в столицата и в страната. Лично аз пътувам и се срещам с хората и с техните проблеми, свързани с предоставянето на електронни съобщителни и пощенски услуги. През последните три години провеждам приемни и с кметовете и кметските наместници на населени места от съответните общини и области. По този начин получавам обобщена информация, която проверяваме детайлно и при възможност решаваме и на място.

За мен е важно да имам обратната връзка с потребителите, тъй като по този начин превантивно могат да се решат доста от проблемите, които все още не са станали масови.

Отново искам да подчертая, че доста от проблемите, за които гражданите ни сезират, не са от нашата компетенция. Например - оспорване на начислени сметки, нелоялни търговски практики, различни договорни оплаквания. Ние, обаче, работим и като медиатор за разрешаването на проблемите. Ако не можем да помогнем, препращаме жалбите към институциите по компетенция. Да добавя, че в областта на електронните съобщения работи и помирителна комисия към КЗП за доброволно и извънсъдебно разрешаване на спорове, чийто председател отново е експерт–юрист на КРС.

Веселин Божков: Категорично мога да кажа „да“. Българските потребители търсят правата си. Жалбите, които получаваме, по характер са доста различни, предвид периода, в който постъпват. Спомням си рекордния брой сигнали, свързани с автоматичното подновяване на договорите, надписани сметки, различни договорни нарушения, проблеми с преносимостта. Днес можем да кажем, че до момента вече са пренесени безпроблемно повече от 2 млн. мобилни номера, както и 500 хил. броя фиксирани. Актуална тема сега са проблемите или неразбирането от страна на потребителите на условията за ползване на „роуминг като у дома“. Но броят на тези жалби също намалява. Явно „грешките на растежа“ вече са преодолени, което прави навлизането и на тази услуга на нашия пазар успешно.

Фокус: Като председател на КРС, често давате съвети на потребителите на електронни съобщителни и пощенски услуги. Подобри ли се потребителската култура на българина, според Вас?

Веселин Божков: Да, така е. Последните данни на КРС показват, че близо 60% от българските домакинства ползват широколентови услуги. Проникването на фиксиран широколентов достъп по население е 24,4%. В същото време 87% от населението в България ползва мобилен достъп до интернет, а делът на потребителите на LTE достъп за една година се е увеличил над 2 пъти и достига 30% от населението.

Фокус: Друго, с което българските потребители могат да се похвалят е бързият интернет.

Сравнено с другите европейски държави, България от страна с най-скъпи телефонни разговори през 2007г., които бяха 3 пъти по–високи от цените в другите страни, днес вече се нарежда в първата седмица на всички страни-членки по евтини мобилни услуги. Нашите цени за терминиране са с 0,2 евроцента по-ниски от средните за Европа.

Веселин Божков: Трябва да се съгласите, че рядко се случва да чуем за намаляване на цени в който и да било сектор. В това отношение КРС направи много. В резултат на наложените от нас задължения, цените на едро във фиксирани и мобилни мрежи бяха понижени многократно. Като пример ще дам цените за терминиране в мобилни мрежи силен трафик - за 10 години те намаляха с над 27 пъти! Когато започна моя професионален път в КРС през 2007г., цената на едро в мобилни мрежи беше 38 ст./мин., в момента тази цена е 1,4 ст./мин.. Това доведе до спад и на цените на дребно. Средните цени на мобилните повиквания към други мрежи през последните години са намалели повече от 5 пъти - от 36 ст./мин през 2007 г. до под 7 ст./мин днес. Знаете, че операторите, в борбата си за всеки абонат, предлагат и все по-атрактивни, евтини планове. Така, че нашият пазар вече е видимо конкурентен и това е само в полза на потребителите.

Фокус: Споменахте цените на мобилните услуги. С колко са намелели до днес?

Важно е, че постигнахме целите си като регулатор, спазвайки основните си принципи - предвидимост, прозрачност, публичност. Считам, че създадохме добра конкурентна среда - привлекателна за инвестиции и в същото време не забравихме Негово величество – Потребителя. Намалихме цените за терминиране в мобилни и фиксирани мрежи многократно, успешно въведохме преносимостта на номерата, осигурихме ефективното и безпроблемно прилагане на Регламента за роуминг услуги. Българските граждани вече реално са част от европейския единен цифров пазар и се възползват от неговите предимства и това най-важното.

Аз приемам работата си лично. Смятам, че за да си успешен, освен желание и възможности, трябва да вложиш емоция и сърце в това, което правиш. През последните 10 години моята лична мисия беше да превърна КРС от една „затворена“ администрация в разпознаваем регулатор, в когото българските граждани да имат доверие. Днес доста често към нас се обръщат потребители по повод проблеми, които не са в нашата компетенция. Това за мен е комплимент.

Веселин Божков: Древните китайци казват: „Проклятие е да живееш в интересни времена“. Последните години бяха особено интересни, що се отнася до телекомуникациите. За мен е вълнуващо, че съм част от тях. Като регулатор в областта на съобщенията, КРС беше в центъра на тези събития. За да си в крак с времето обаче, както и да предвидиш бъдещето, трябва много работа. В тази връзка, равносметката за дейността ни за последните десет години е с положителен знак. Категорично.

Фокус: Г-н Божков, през последните десет години Вие бяхте начело на Комисията за регулиране на съобщенията. В последния Ви работен ден като председател на КРС, каква е Вашата равносметка?

Д-р Веселин Божков, председател на Комисията за регулиране на съобщенията в периода 29 януари 2007 г. – 15 януари 2017 г., в интервю за Агенция „Фокус“ за това каква е равносметката му от двата мандата начело на Комисията.



Източник: Агенция Фокус

Коментари (7)

  • Отговори (1) (0)
    1. добавен от: Анонимен 16 Януари, 18:18

    :roll:

  • Отговори (2) (0)
    2. добавен от: Анонимен 16 Януари, 20:32

    Доктор???

  • Отговори (1) (0)
    3. добавен от: Анонимен 16 Януари, 21:08

    доктор по измами

  • Отговори (1) (0)
    4. добавен от: Анонимен 16 Януари, 23:06

    На някого да е съдействал?

  • Отговори (5) (0)
    5. добавен от: Анонимен 17 Януари, 09:14

    Като го видите да се разхожда из Правец значи има проблем, скоро мереше улиците на града и се оглеждаше като обран евреин.

  • Отговори (5) (0)
    6. добавен от: Осиковчанин 17 Януари, 12:39

    Златев ще му намери местенце на завет и да не пречи

  • Отговори (4) (0)
    7. добавен от: Анонимен 18 Януари, 10:03

    Натегач и смешник от едно време.

Добави коментар:

Назад

Последвайте ни във Facebook

Обяви

виж всички

Анкета » коментари (2)

Ще има ли предсрочни избори отново?

Анкета » коментари (2)

Ще има ли предсрочни избори отново?

отговори
Да. Категорично! (104)
70% Complete
Не. Само се пазарят за порциите във властта. (110)
70% Complete
Не знам и не ме интересува. (31)
70% Complete
Поредната политическа глупост. (35)
70% Complete