Премиерът от СИК Бойко Борисов може и да се кара от време навреме със своя придворен олигарх Валентин Златев, но дойде ли дума за милиони, стават отново първи дружки. При това става дума за нечувана кражба – над 600 млн. лева с обществени поръчки за електрически автобуси.
8 кандидати със солиден опит в пазара с електрически автобуси, 7 от тях – отстранени. До отваряне на ценови оферти и договаряне се допуска един-единствен консорциум, без опит на този пазар, но пък свързван с бизнесмена Валентин Златев. Ценовата му оферта надхвърля чувствително цените по сходни поръчки на други възложители.
Такава е картината при една от многомилионните обществени поръчки за екологичен транспорт, обявени в големи градове на страната с пари от оперативна програма „Околна среда“. По ОПОС бе заделена крупна сума от 606 млн. лв. за екологичен транспорт. На много места обаче обществените поръчки се провалят от лакомия и грешки, а на други места – като в Бургас, се оказват състезание за един кон.
Бургас е една от общините с най-голям обем финансиране за модернизацията на транспорта – 82 млн. лв., показва справка в информационната система за еврофондовете. Конкретен бенефициент по поръчките за закупуване на екологичен транспорт е общинският транспортен оператор „Бургасбус“. Фирмата обяви през септември м.г. голяма обществена поръчка за закупуване на общо 56 електрически автобуса (10 бр. 18-метрови, 34 броя 12-метрови и 12 броя малки 9-метрови) с прогнозна стойност от 64,5 млн. лв.
Процедурата предизвика сериозен интерес, особено за обособената позиция с най-голям финансов ресурс – за закупуване на 34 броя автобуси, за която оферти подадоха 8 консорциума, представящи едни от най-големите световни и европейски играчи. 3 консорциума подадоха оферти за 18-метрови автобуси (15 604 000 лв. прогнозна стойност), 3 се включиха в надпреварата за 9-метрови возила (12 124 800 лв.). Оказа се, че сериозният интерес и солидният опит на участниците нямат особено значение – с техническата оферта по мнението на конкурсната комисия е успял да се справи само един кандидат – консорциумът „Ел Бус България“.
Очаквано, участниците в консорциума не са случайни. В обединението влизат бургаската „Пожарна сигурност“ ООД на Павлин Бошнаков и софийската „Бест Брокерс“, управлявана към момента от Ирина Георгиева. Според публикации Бошнаков е близък с бизнесмена Валентин Златев, който наскоро се оттегли от „ЛУКойл-България“. Това не е тайна за никого в Бургас – фирмата „Пожарна сигурност“ е част от единната противоаварийна служба на територията на „ЛУКойл-България“.
Софийската „Бест Брокерс“ не е известна с изпълнение на поръчки, но е регистрирана на еднакъв адрес с „Ел Брокърс“ на същата Ирина Георгиева, поела управлението в нея от Юлия Мирчева. Мирчева бе представител в обединение „Логистика“ по друг договор, свързван с Валентин Златев, за който „Сега“ писа – за организирането на абсурдно скъпи събития по програма „Еразъм+“. И тогава обединението, в което участва близка на Златев фирма, бе единственото, допуснато до класиране въпреки абсурдно високите цени за отделни дейности, а 7 от общо 8 кандидата бяха отстранени. При някои дейности тук предложените цени стигнаха 140 пъти най-ниската оферта. Процедурата в крайна сметка бе прекратена.
И в Бургас при липсата на конкуренция и натиск върху цените офертата, която консорциумът подава, е доста над постиганите нива при сходни обществени поръчки на други възложители, коментират от бранша. За доставката на 34 броя 12-метрови електробуси „Ел Бус България“ предлага единична цена за автобус, зарядна станция и система за телеметрично наблюдение в размер на 1,074 млн. лв., или близо 550 000 евро на бройка. Първоначално цената е била малко по-висока, но при договарянето с общината е постигнато намаление от 6000 лв. на автобус.
И с тази отстъпка предложената от „Ел Бус България“ цена надхвърля с около 100 000 евро на бройка цените при търгове на други възложители за електробуси със сходни показатели. Показателен е обявеният м.г. търг от летище София за закупуване на електробус със сходни технически изисквания като тези в Бургас, при който класираната на първо място оферта за 1 брой електробус е за 337 600 евро – на „Авто Инженеринг Холдинг Груп“, а най-високата оферта в класацията е за 429 000 евро на електробус. По-ниски цени са постигани и на търгове в чужбина, като по сходен търг в Полша цените тръгват от 418 326 евро, а дори най-високата оферта на Mercedes е по-ниска – за 530 000 евро, дават пример запознати с бранша.
За 18-метрови автобуси „Ел Бус България“ е предложила също намаление на единичната ценна на бройка с 6000 лв. от първоначално оферираните 1,464 млн. лв., като крайната обща цена е достигнала 15 542 000 лв. Това е близо до първоначалната прогнозна цена от 15 604 000 лв.
Любопитни са аргументите, с които комисията е отстранила всички останали кандидати и е допуснала единствено техническите оферти на „Ел Бус България“.
При останалите кандидати спънка за всички се е оказала методиката, по която комисията си представя, че трябва да се доказват параметри като време за заряд, пробег след заряд, доказване на максимално допустима маса, допустимо максимално натоварване на осите и др. Конкурсната комисия не е приела типовите документи на съответните марки електробуси, доказващи декларираните параметри, и е изискала участниците да изчислят всеки един от тях в зависимост от специфичните условия на поръчката. Нито едно от изчисленията не е прието, освен това на „Ел Бус България“. При някои от кандидатите допълнителните изчисления са довели до по-добри резултати от декларираните в типовите технически доклади, но и това е прието за нарушение.
Не са зачетени и сертификатите за одобряване на типа превозно средство на голяма част от участниците с аргумента, че не отговарят на специфични ограничения по поръчката и националното законодателство. Фирмите вносители обясняват, че този аргумент е абсурден – практика е типовите одобрения да се надграждат в зависимост от различните изисквания в различните страни, а не предварително да се вадят сертификати. Абсурдно е комисията да отстранява участници поради по-широкия обхват на натоварване на осите на електробусите, посочен в типовите одобрения, след като това натоварване се конкретизира в техническия паспорт при последваща доставка, изтъкват хора от бранша.
Къде е истината ще умува КЗК и вероятно Върховният административен съд. 3 компании вече обжалват класирането в Бургас, което вероятно ще забави значително изпълнението на договорите.
Публикувано на 15.04.2024г. 05:19 | Дава под-наем
Публикувано на 12.04.2024г. 08:10 | Дава под-наем
Публикувано на 10.04.2024г. 10:33 | Продава
Публикувано на 9.04.2024г. 07:35 | Продава
Публикувано на 7.04.2024г. 16:37 | Дава под-наем
Публикувано на 12.04.2024г. 11:27 | Предлага
Публикувано на 12.04.2024г. 11:23 | Търси
Публикувано на 12.04.2024г. 07:28 | Предлага
Публикувано на 11.04.2024г. 11:41 | Предлага
Публикувано на 11.04.2024г. 08:01 | Предлага
Публикувано на 5.03.2024г. 12:35 | Продава
Публикувано на 11.02.2024г. 17:30 | Продава
Публикувано на 2.10.2023г. 07:54 | Продава
Публикувано на 14.09.2023г. 08:24 | Продава
Публикувано на 13.06.2023г. 13:29 | Купува
Наистина ли считате заглавието за коректно? Издава комплексарщина и простотия. Пък и откъде ще намери пари сиромаха? Голямо жалене го жалихте, само преди месец.
Ти него не го мисли, той парички си има
Ей не наяде се
Корупция!!!
kolko i pari da ima toq pravec pak e zaginalo selo s 1 goredeliv vladetel
НОМЕР 4 Правец е дестинация.Ти си тотално объркан човек.Винаги е бил и ще бъде.
Лаква дестинация е тва загубено село бе?
Имахте един отбор баскетболен вече и него нямате къде се играе ШЛ в момента в АРЕНА БОТЕВГРАД Айде за гъби по баира в село правец
Къв баир, к'ви 5 лева.
Бае ви Свинарски отдавна загради Било планина, немате от дека да си наберете гъби
Pravec shte se izkrivi
Как не Ви е срам .Нито сме на нивото на г-н Валентин Василев Златев.Умствено.Нито на положението.Грамотен човек.Аз не бих се посмилил да пиша по негов адрес.Не че нямам право на мнение
ТОЙ НАПРАВИ ВСИЧКО ЗА ПРАВЕЦ!!!!.АДМИРАЦИИ.Човек допуска грешки.Спотед мен едната е на "Драган Йотов" номер 2..Тоеа са бели кахъри
ТОЯ МИШОК СР Е СКРИЛ..ПЕНСИЯ БАТЕ.ИСТИНСТА ВСЕ НЯКОГА ИЗЛИЗА НАЯВЕ.БОКЛУК!!!!
к'во има на "Драган Йотов" номер 2
Да не е голф-комплекса щото това от най-грубите му грешки, ама той да не се къхъри за голф-комплекса нали и така и така братушките ще си го приберат
Ха ха ха колко плитко разсъждаваш,правчани станахте крепостни селяни нищо повече
Тоя глупак разби цяло управление
ПОВЕЧЕ ВДИГАНЕ НЯМА.Махайте го тоя глупак.Докато е време.Той е вреден за Правец.
Не само за Правец, но и за цялата държава!!!!
ВЯРНО Е.ТО И НИЕ НЕ СМЕ ВРЕД С АКЪЛА,НО ТОЯ ТОТАЛНО Е ИЗТРЕЩЯЛ.