Вторник, 5 Ноември 2024, 16:22

26 юни - Световен ден за борба с дрогата

26 Юни 2023, 22:11
(0) (0)
България - Новини
Прочетена: 444 1


ПРЕВЕНЦИЯТА Е АКТИВЕН ПРОЦЕС, КОЙТО ВКЛЮЧВА:
 Повишаване на информираността у младите хора и техните родители, както и на широката общественост за влиянието на различните видове психоактивни вещества и опасностите за живота и здравето на употребяващите;
 Създаване на условия и подпомагане на изграждането на индивидуални и групови познания и умения, чрез които да се противостои на предлагането на легални и нелегални психоактивни вещества;
 Подпомагане на младите хора да приспособят своето поведение, своите възможности и нагласи към въздействията на средата – например към социални норми, във взаимодействието с връстници, към условията на живот, за намаляване и преустановяване на рисковите поведения, свързани с наркотичните вещества.

ЦЕЛИ НА ПРЕВЕНЦИЯТА
 Да се предотврати употребата на наркотични вещества;
 Да се забави започването;
 Да се намали употребата;
 Да се предотврати ескалация на проблемна употреба.

ВИДОВЕ ПРЕВАНТИВНИ ПОДХОДИ
 Превенция на средата;
 Обща (универсална) превенция;
 Селективна превенция;
 Индикативна (по индикации) превенция.

ПРЕВЕНЦИЯ НА СРЕДАТА
 Обхваща общества или социални среди и групи;
 Насочена е към социалните норми и практики – например към създаване на общински или училищни нормативни документи, правила и контрол, за ограничаване употребата на алкохол, тютюневи изделия, както и на забранени от закона вещества;
 Целта е промяна в непосредствената културна, социална и икономическа среда, в която децата и младите хора правят своя избор по отношение на употребата на наркотици.
Употребата на наркотици не е единствено и само вследствие на биологически и психологически особености. Върху избора влияят комплекс от фактори на средата:
 Семейство и родители;
 Връстници;
 Училищна среда и психологически климат;
 Контекстуални фактори – какво се очаква и приема в общностите, в които живеят децата и младите хора;
 Норми, закони и правила на социалната среда;
 Рекламни послания;
 Наличие и лесен достъп до алкохол, тютюн/цигари и наркотици. Пример: целенасочена политика, свързана с употребата на наркотици в населеното място, общината, учебните заведения.

ОБЩА ПРЕВЕНЦИЯ
 Насочена е към общото население или към определени целеви групи – например ученици, квартал, населено място и пр.;
 Всички членове споделят един и същ общ риск от употребата на наркотици, въпреки че този риск може да варира между отделните индивиди;
 Цели да предотврати или да забави настъпването на употребата на наркотици чрез осигуряване на всички необходими умения и информация;
 Програмите се прилагат без предварителен скрининг за риск от употреба. Пример: Училищни програми „Умения за живот“.
Обща превенция в училище:
 Разработване на програми за подобряване на комуникативните умения чрез прилагане на групови тренинги и интерактивни игри;
 Отбелязване на подходящи за възрастта международни дни, училищни празници;
 Предлагане на алтернативни занимания – клубове по интереси;
 Повишаване на уменията за справяне с конфликти стрес и техните последствия;
 Коригиране на неблагоприятни представи относно употребата на наркотици – например, че употребата на марихуана не води до зависимост и няма здравни последици.
Обща превенция в семейството:
 Изграждане на силни връзки със семейството;
 Родителско напътствие, ясни правила за държане в семейството и въвличане на родителите в живота на децата;
 Успех в представянето в училище;
 Силни връзки между семейството и различни социални институции като училището и други организации;
 Приемане и обвързване на родителското отношение с конвенционалните норми относно употребата на дроги.

СЕЛЕКТИВНА ПРЕВЕНЦИЯ
 Насочена е към специфични групи от населението с високи нива на уязвимост по отношение на употребата на наркотични вещества - маргинализирани групи, младежи от бедни райони/квартали, малолетни закононарушители, отпаднали от училище ученици;
 Рискът по отношение на употребата на наркотици е значително по-висок от средния – в близкото бъдеще или през живота.
 Рисковите групи: освен насочването на вниманието към тях, следва да се увеличи делът на подобни интервенции в общата съвкупност от превантивни дейности. Работата с тези групи е една от най-трудните, тъй като индивидуалният риск не може да бъде преценен, както при индикативната превенция.
 ПРИМЕР: Програми за работа с малолетни и непълнолетни правонарушители, създаване на специализирани социални и психологически услуги.

ИНДИКАТИВНА ПРЕВЕНЦИЯ
 Идентифицира и насочва към индивиди, за които има ясни индикатори, които показват висока степен на индивидуален риск от развитие на зависимост към наркотици в бъдеще или индивиди, които показват ранни признаци на проблемна употреба на наркотици;
 Целта на индикативната превенция не е непременно да предотврати започването на употреба на наркотици, а да предотврати (бързото) развитие на зависимост, да намали честотата на употреба или да попречи на преминаването към по-вредни форми на употреба (напр. инжектиране).

ЛИЧНОСТНИ ОСОБЕНОСТИ, СВЪРЗАНИ СЪС ЗЛОУПОТРЕБАТА
И ЗАВИСИМОСТТА ОТ ВЕЩЕСТВА ПРИ ЮНОШИ


 Търсенето на новости и търсенето на усещания;
 Емоционалното безпокойство;
 Негативните емоции;
 Проявите на агресивност;
 Депресивните симптоми;
 Тревожността;
 Ниската самооценка;
 Проявите на рискови поведения;
 Проявите на атипичност – например артистични наклонности, които се неглижират.

По данни на Национален фокусен център за наркотици и наркомании НАЙ-ЧЕСТО УПОТРЕБАТА НА ДРОГИ ЗАПОЧВА НА 12-13 ГОДИШНА ВЪЗРАСТ, отначало със скритата употреба на разрешени вещества (тютюн, алкохол и инхаланти), а след това се преминава към употреба на неразрешени дроги, като марихуаната обикновено е първата от тях. Тази последователност – от тютюн и алкохол към марихуана и след това към твърди дроги, се доказва в много дългосрочни международни изследвания.

С най-висок риск са ПРЕХОДИТЕ ОТ ЕДИН ПЕРИОД КЪМ ДРУГ:
 Първият сериозен преход за децата е излизането от защитената семейна среда и влизането в училище;
 Следващите рискови преходи са преминаването от началното в основното училище и след това в средното училище. Тогава те се сблъскват с различни, социални, психологични и образователни предизвикателства, когато могат да ги доведат до употреба на алкохол, цигари и други дроги;
 Следващите преходи, свързани с постъпването във ВУЗ, на работа или женитбата, също са свързани с нов риск от употреба на психоактивни вещества;
 Превантивните програми е необходимо да осигуряват подкрепа на всяка степен от развитието.

снимка: БНР




Източник: РЗИ-София област

Коментари (1)

  • Отговори (1) (0)
    1. добавен от: Анонимен 27 Юни, 17:52

    В България вече масово се употребява алкохол,дрога и цигари,все зависимости,за които се говори,но какво се прави?

Добави коментар:

Назад

Последвайте ни във Facebook

Обяви

виж всички
виж всички

Анкета » коментари (15)

Доволни ли сте от изборните резултати?

Анкета » коментари (15)

Доволни ли сте от изборните резултати?

отговори
Да (105)
70% Complete
Не (356)
70% Complete
Не гласувам. Предпочитам други да избират вместо мен. (33)
70% Complete
Не виждам алтернатива. (111)
70% Complete
Всички са маскари. (187)
70% Complete