Доклад разкрива сериозни проблеми в системата на училищното образование в България
Сметната палата публикува силно критичен одитен доклад относно политиката за осигуряване на качествено училищно образование в България. Според доклада, действията на Министерството на образованието и науката за постигане на качествено образование не са достатъчно ефективни. Сред доказателствата за това са влошаването на образователните резултати на всеки следващ етап, неудовлетвореността на всички засегнати от системата на училищното образование страни, както и високият дял на отпадащи и неактивни млади хора.
Одиторите подчертават, че липсата на целенасочена политика и мерки за стимулиране на качеството на образование също допринася за ниските резултати. Докладът обхваща периода от началото на 2019 г. до средата на 2023 г. и анализира серия от показатели, включително съществуващите правни механизми, финансовите стимули, резултатите от външното оценяване и зрелостните изпити.
Една от основните констатации на Сметната палата е липсата на действащ държавен образователен стандарт за управлението на качеството в институциите от системата на училищното образование. Това води до липсата на единни изисквания за анализиране, планиране, изпълнение и внасяне на подобрения в работата на училищата, както и до липсата на единна система за самооценка и механизъм за управление и повишаване на качеството на училищното образование.
Докладът подчертава, че липсата на ясно определени критерии за качество и липсата на финансов модел за подкрепа на качеството и създаването на условия за подобряване на резултатите са сериозни проблеми. Въпреки че Законът за предучилищното и училищното образование залага механизъм за предоставяне на средства за повишаване на качеството на образованието, този механизъм не се прилага на практика.
Одиторите отбелязват, че системата за инспектиране на училищата също не функционира ефективно. В доклада се посочва, че до края на май 2023 г. от Националния инспекторат по образование са проверени едва 20% от училищата в страната, въпреки изискването за инспектиране на всички институции в системата на училищното образование поне веднъж на всеки пет години.
Докладът идентифицира редица други проблеми, свързани с качеството на образованието, включително проблеми при разработването на учебни програми и одобрението на учебници. За целите на одита е проведено и национално представително изследване сред родители, ученици, декани на факултети, директори на училища и учители. Всички страни изразяват неудовлетвореност и заявяват, че са необходими решителни промени в системата на училищното образование.
Тези критики и констатации на Сметната палата подчертават необходимостта от значителни реформи и целенасочени усилия за подобряване на качеството на училищното образование в България.
Източник: balkanec.bg
Образованието е в упадък но пък заплатите там са фантастични /за нищоправене/
Стани тогава учител!
Да видиш как се работи с днешните деца!
Мдаа... в упадък е - личи си от правописа ти ...
Да # 2 , ти просто да напишеш нещо ли?
или да изпъкнеш с това , което ти липсва?
Пунктуацията, приятелю!
С днешните деца се работи много трудно. И за това пречат капризните родители.
Някога учениците са имали респект пред учителите. Защо тогава има толкова неграмотни хора от едно време? Тогава родителите не са пречели, защото са сваляли чинно шапка пред учителя.
Всичко опира до мързел!
Прав сте, ако му направиш забележка или издърпаш ухото на другия ден родителя цъфне в училището и се започва, обиди и какво ли не.
Половината учители нямат място в класните стаи. Отговори си първо на въпроса защо едни и същи ученици се държат прилично и с уважение към едни учители, и правят проблеми на други. Училищата се напълниха с едни получатели на заплати, които гледат да си "изпеят" уроците и им е точно през онаа работа дали учениците им ще научат нещо. Да не започвам с конкретни имена от местните училища.
Защото слушат вкъщи колко жалки и незначителни са учителите. Учениците се държат с уважение и послушание към тези учители, при които знаят, че нямат знания и за тройка и няма да я получат, особено, ако правят проблеми в часовете.
Уроците се "пеят" от всички учители, но се наливат в кофи без дъно.
По мой наблюдения децата в Гърция и Полша са доста по спокойни(нали има си и от другите) като навсякъде, но са доста по слънчеви, възпитани, добри в чисто човешки план, интелигентни и държащи се нормално. Докато Полша е по далече и все пак съсед и е Германия. То Гърция е наш съсед и една от разликите е че там има вероучение. Което не означава, че ще ги правят попове и монахини, а че ги учат, че всяко действие което извършват се наблюдава от някой друг и ако това действие е добро, то същото добро се връща. Че има семейство и законите не кради, не лъжи и така нататък също са валидни. Един велик човек е казал, ако едно общество разчита само на съдебните закони да го пазят, няма да свърши добре. Без никакви морални и човешки ценности какво образование да получат, като масово няма авторитети, които да уважават. Или имат силиконови каки и криминално проявени батковци.
Да бе, не може да бъде! Ми нали им утроиха заплатите, как така?
Накарай едно дете да намрази училището и гледай резултата. А това става най-лесно, като материал за 9-ти клас им го дадат в 5-и клас. Дай им да четат грешна история и по литература ги учи само да пишат под диктовка и да четат неразбираеми текстове, защото няма как едно дете да разбира какво чете от сложни творби. По история още учат, че сме диваци живели в юрти и дошли някъде от Азия, което е невярна и смехотворно.
Кучкова е виновна
Сега ли го разбраха,ние родителите го знаем отдавна, дават им пари като на кьорави, а децата ни тъпи и прости на галоши,е къде се плаща за несвършена работа, питам аз. Нямат пълен осем часов работен ден,почивки под път и над път,екскурзии на наш гръб,аванта постоянно, на всеки празник бонуси,абе удавиха ги с пари,а те или искат още или спят,абе научете на нещо и възпитайте тези деца и тогава искайте. Довеждам ви моето дете с още сто такива да ви питам на това ги научихте и ако не се засрамите, аз ще ви засрамя или поне се засрамете от горе написания доклад.
Божке... Ма те го разбраха.
Този доклад едва ли учудва някого!От години се забелязва спад в образованието и възпитанието на децата.Семейството не трябва да се осланя само на възпитание в училище,а трябва да дават своя принос,дори да са много заети.Мисля,че постоянното наливане на пари за заплати не е дала скок и особен принос за образовано младо поколение.
Не, наливането на пари е дало своя принос. Ако не са високите заплати, сега нямаше да има учители в училищата, които да учат децата ви. Щяхте да се борите със зъби и нокти децата ви да бъдат приети в училища с учители, а не в училища с намален педагогически състав, защото няма желаещи да работят тази професия.
Та, драги родители, уважавайте учителите и лекарите в нашата татковина! Не чакайте само учителите да възпитават децата ви, защото възпитанието започва от вас. Не говорете против учителите в присъствието на децата си. Помагайте и поощрявайте децата си.
Показвайте уважение към учителите! Децата копират вашето поведение!