Ники Ротор Авиейшън е единствената фирма, произвеждаща автожири у нас. Благодарение на нея производствените авио традиции в страната ни преживяват истински ренесанс.
Автожирите на компанията печелят международно признание и са едни от най-иновативните модели на пазара. Родните предприемачи имат клиенти и представителства на 4 континента. Делото им впечатлява и наследника на създателя на първия подобен летателен апарат - Лаура де ла Сиерва.
Но какво всъщност е автожирът и как се ражда той?
Най-безопасният летателен апарат
На 21 септември 1885 година в Мурсия се ражда създателят на автожира Хуан де ла Сиерва. Още от най-ранна детска възраст той се увлича по създаването на глайдери и мечтае да полети. Полетът на братята Райт от 1903 година се превръща в събитие, преобърнало живота му.
Като тийнейджър той открива останките от разбил се френски самолет и ги използва, за да създаде първата си летяща машина. По-късно младият испанец решава да учи за инженер, сдобивайки се с ключови за мечтата му знания. Още със завършване на висшето си образование той се отдава на създаването на самолети.
От 1912 година испанският авиационен инженер Хуан де ла Сиерва започва да конструира самолети. Моделът му от 1914 година дори влиза във въздушната флотилия на армията на Испания.
Един от тестовете на аеропланите му обаче завършва с трагичен край. Загива пилотът-изпитател, който е негов близък приятел. Тогава испанецът се зарича да създаде най-безопасния летателен апарат в света. Замислената от него машина няма да има сривна скорост и ще може да се приземи безопасно, дори двигателят да откаже по време на полета.
През 1919 г. той започва да обмисля използването на ротор за генериране на повдигане при ниска въздушна скорост. Според де ла Сиерва това би премахнало риска от срив.
За да постигне това, той използва способността на повдигащия ротор да се върти автоматично. При подходяща настройка на стъпката, роторът ще продължи да се върти без механично задвижване, поддържан от равновесието на въртящия момент на силите на повдигане и съпротивление. Това от своя страна би позволило осъществяването на контролирано спускане при повреда на двигателя.
Младият испанец прекарва няколко години в разработката на идеята си. Сблъсква се с редица трудности и неуспехи, но те не го отказват. През 1923 година той осъществява мечтата си.
Създаден е първият автожир в света. Летателен апарат от съвсем нов вид, който не би позволил фатални инциденти във въздуха. Демонстрацията на първия автожир има голям успех, като само 3 дни след първия полет машината доказва своята безопасност. При инцидент двигателят спира във въздуха. Автожирът обаче се спуска бавно и извършва безопасно кацане. Конструкцията, създадена от Хуан де ла Сиерва не позволява фатален инцидент.
През 1925 година Хуан де ла Сиерва е поканен във Великобритания, където да покаже изобретението си.
Автожирът може да излита на ултра къси писти с дължина от едва 150 метра и каца на по-малко от 50 м. Теренът не е необходимо да е покрит с бетон или асфалт, а единствено да бъде равен.
Конструкцията и техническите възможности на автожирите дават възможност за реакция дори при изключително критични ситуации във въздуха, а летенето с ниска скорост не е опасно за машината.
Автожирът е създаден далеч преди появата на хеликоптерите, макар да напомня външно на тях. Той се характеризира със свободно въртящ се ротор, който се върти поради преминаването на въздух през него в посока отдолу-нагоре. Друго витло осигурява тяга напред, а контролирането на полета е повече от лесно. И до днес автожирите продължават да са най-безопасните летателни средства за пилотиране.
Постепенно различни компании в Испания, Италия и Германия започват да произвеждат автожири и да усъвършенстват конструкцията на де ла Сиерва. Машините успешно намират приложение в пощенските служби.
Днес автожирите се използват за наблюдението на пожари, трафик, охрана на граници и брегова ивица, за целите на кадастриалното заснемане. От леталните средства продължават да се интересуват военните, като те могат да помагат в осъществяването на спасителни или разузнавателни мисии. Автожирите са на почит и сред любителите на авиацията, които летят с цел разпускане във въздуха.
Пътят към върха на Ники Ротор Авиейшън
Историята на първия и единствен български производител на автожири е не по-малко дълга и вълнуваща.
През 2000 година създателят на компанията Николай Николов създава прототип на хеликоптер. Разработката е свързана с множество трудности и перипетии.
"Първо бях пилот на самолет, после на вертолет. В последствие обаче открих автожира. Това, което ме провокира да се запозная отблизо с тази уникална машина бе фактът, че автожирът е най-безопасната летателна машина, създаден някога от човечеството", разказва Николай Николов.
Българинът прекарва първите години на новия век в изучаването на летателния апарат. По това време информацията е труднодостъпна. Тя не е налична в едва прохождащия тогава интернет. Не е достатъчно и посещението на авиофоруми и изложения. Николай Николов обаче успява да проучи в детайли предимствата и недостатъците на всички лидери в бранша. Това му дава добра отправна точка.
Николов събира екип от професионалисти, като мнозинството от тях все още са в компанията. Четири години по-късно и с общи сили Николай Николов създава първия български автожир.
"Това е най-голямото щастие, което може да ти се случи. Да видиш, че това за което си мечтал, става реалност. Най-много ме радва, че ние сбъдваме и мечтите на други хора", коментира българинът.
Много важно място във фирмата, заема дъщерята на основателя на Ники Ротор Авиейшън, Миглена Копчева, Управител и Бизнес Развитие.
"За мен семейният бизнес е религия. Това, което баща ми създава, обвързва много силно и емоционално мен, както и моето семейство. Прекарали сме стотици часове в дебати и обмисляне заедно с конструкторите. Неописуемо е, когато видиш чертаните милион път планове претворени в реалността, извън белия лист хартия", коментира Копчева.
"С баща ми се в страхотна комбина - той е перфектен по изграждане на конструкцията на всяка машина, а моята сила са развитието на нови пазари и комуникацията с всички клиенти - благодарение на това, всички наши клиента са вече част от нашето голямо семейство" допълва тя.
Първият модел на Ники Ротор Авиейшън е революционният Lightning. Това е първият автожир в света, с опашка, излизаща от винта. Машината е в процес на сертифициране в Германия.
Компанията паралелно развива и постига голям комерсиален успех с втория си по-класически автожир. Моделът Kallithea е отново с карбонова конструкция, иновативни технологии и просторна кабина. Максималната му скорост, с която може да лети е 180 км/ч, а минималната е 35 км/ч. Максималната височина на полета е 3000 метра, а продължителността му може да е до 4 часа. Това означава, че българският автожир може да лети до мнозинството от населените места в страната ни без необходимост от кацане за презареждане с гориво.
Kallithea наистина впечатлява всеки, докоснал се до нея. Тази година тя изминава 3 200 километра в САЩ. Пилотирана е от Лос Анджелис до Ош̀кош в щата Уисконсин. Там се провежда EAA AirVenture Oshkosh - едно от най-големите авиошоута в света, наблюдавано на живо от над 650 000 души, а онлайн от милиони.
Българският автожир минава над планини и пустини, справяйки се с различни препятствия по пътя си. Когато каца в Ментон, събитие Организирано по случай 60 годишнината на Popular Rotorcraft Association, машината е разгледана и оценена от жури. Изводите на съдиите са, че след няколкодневен полет от 3 200 километра Kallithea изглежда като нова. Преносно, но и буквално - българският автожир е дори без драскотина. Това му носи голямата награда от журито на авиоизложението. Kallithea получава глобално признание като най-добрата машина в своя клас "Grand Champion" на събитието.
"Успехите са още по-сладки, когато хората по света ти се радват и оценят създаденото. Това ни задължава да бъдем още по-отговорни и старателни във всеки детайл", допълва Копчева.
Признанието на де ла Сиерва
Лаура де ла Сиерва е правнучката на създателя на първия автожир. Целият й род е свързан с авиацията. Дядо й също е авиационен инженер и изобретател, а семейството й е пълно с пилоти, авиатори и стюарди.
"За пръв път се качих на автожир, когато подарих един полет на баща си за рождения му ден. Тогава пилотът, който беше там ми каза - "Качи се и ще те направя пилот". В момента, в който се качих, не исках да слизам повече", споделя испанката.
Летях цяло лято и осъзнах, че искам да продължа мисията на своя прадядо, който на 41 години е изобретил първия автожир в света, допълва тя.
Лаура е толкова запленена от делото на своя прадядо, че решава да създаде свой собствен автожир, като междувременно работи по проект за създаване не първия автожир на дядо й C-4 и тази нейна страст и помагат да направи музеят в Мурсия, носещ името "Хуан де ла Сиерва" Постиженията на Ники Ротор Авиейшън привличат испанката и тя идва на посещение в България. По думите й делото на де ла Сиерва е продължено по подобаващ начин в нашата страна.
"Изработката е невероятна, а кабината е толкова просторна. Когато летиш се чувстваш все едно се рееш сред облаците", коментира Лаура де ла Сиерва постиженията на българската компания.
Правнучката на испанския изобретател споделя, че би била много щастлива ако опита на Ники Ротор Авиейшън и името на нейният прадядо се обединят в нов проект, който да покаже значителното развитие на автожирите през последните 100 години.
"Името Хуан де ла Сиерва е емблемата на автожирите в цял свят. Чели сме много за неговия живот, за постижението му и разработената от него технология. Запознати сме с трудовете му, дали най-безопасния летателен апарат на света. За нас е огромна чест, да се запознаем и да споделим опит", споделя Миглена Копчева.
Постиженията на Ники Ротор Авиейшън са високо оценени в чужбина. Истината обаче е, че на тях може да се наслади и всеки в България. Компанията SkyDive организира мотивиращи полети с автожир, като жирокоптерът предоставя уникална възможност на всеки да види 360-градусова панорама на красотите на България от въздуха.
Фактът, че един от най-награждаваните и иновативни автожири в света е български няма как да бъде подминат. Ники Ротор Авиейшън са амбицирани да продължат да пишат историята на Българската ултра лека Авиацията. В близкото бъдеще те подготвят нови модели, както и разработката на български двуместен хеликоптер. Ние определено ще следим новините около компанията, възродила авиационната ни индустрия.
Снимка: Ники Ротор Авиейшън - Моделът Kallithea
Публикувано на 30.10.2024г. 13:43 | Дава под-наем
Публикувано на 25.10.2024г. 07:43 | Продава
Публикувано на 24.10.2024г. 14:53 | Продава
Публикувано на 19.10.2024г. 20:34 | Взима под-наем
Публикувано на 15.10.2024г. 08:26 | Продава
Публикувано на 1.11.2024г. 06:33 | Предлага
Публикувано на 30.10.2024г. 07:32 | Предлага
Публикувано на 28.10.2024г. 09:25 | Търси
Публикувано на 26.10.2024г. 19:17 | Предлага
Публикувано на 19.10.2024г. 10:59 | Предлага
Публикувано на 27.10.2024г. 20:18 | Продава
Публикувано на 25.09.2024г. 14:16 | Продава
Публикувано на 23.09.2024г. 10:25 | Продава
Публикувано на 9.09.2024г. 16:33 | Продава
Публикувано на 3.09.2024г. 10:15 | Продава
каксе става собственик на това бижу
Резултат от много труд и една мечта! Браво, само напред!
Зад лъскавата обвивка се крият лоши условия на труд и лоши практики при плащане на заплатите.
Ти ко праиш там? Кифита, явно?
Номер 3 много си далече от истината.Без коментар !!!
Номер 3 е абсолютно прав!Много хора са потърпевши от тези практики!
Тия са изроди ...
Сиромашки изедници е казал народа!!!
Народа КАТ търпи! Пък, и какво ли друго може?
Кръвопийци!
Мечта , акъл и много работа !
Браво Ники Николов и Меги Копчева !!!
Мечта,акъл.......аман от ибрикчии
Който иска ше го повозя на моя автожир. БЕЗПЛАТНО.