Фестивалът Sofia Metal Fest - чудесно събитие за феновете на тежката музика, ни предложиха организаторите BGTSC на 27 юли 2024 г. Четири банди и един диджей ни изпепелиха в адската жега в Arena Sofia (Колодрума) в централната част на София. Интересното е, че и трите основни банди – Behemoth, Testament и Pestilence по традиция са с голяма фенска маса и почит в нашата родина, като всяка от тях си има своите заклети фенове.
В 17:30 ч. роденият в Германия, но живеещ в Грузия, Eric Hutchence подгря прииждащите фенове за цунамито, което предстоеше да ни връхлети. След разнообразни миксове от класики и не само, дойде време и за първата банда на еднодневния фестивал – родните MALTWORM. Сравнително новата банда, създадена от „стари кучета“ ни представи атрактивен и различен вариант на oldschool death metal-а. Петимата излизат с черен дрескод в доста официален стил срещу слънцето в най-голямата жега. Между откосите си, точно преди да изсвирят едноименното парче от техния дебютен албум Global Worming, поздравяват всички останали банди от феста, а също така обръщат внимание на „тези, които сложиха страшната статуя на Лилит в центъра на София“. Точно тази, която е символ на тазгодишния Sofia Metal Fest. Симпатичните юнаци от „Сектата на червея“ са врели и кипели в казаните на родната метъл сцена и това е доказателството: вокалът Антон Андонов (Bleak Revelation, Hellrider и др.), басягата Деян Видев (екс-Nightmare, екс-Атлантик, екс-Demenzia, екс-Ciroza, Deity и др.), китаристчето Мартин Бъчваров (Hellrider, екс-Occultum, Bleak Revelation), китара Николай Велев (екс-Brutal Death, екс-PowerDrive, екс-Succubus, екс-Noctiflorous Thorns, екс-Samhain, екс-Darkmoon Rising, екс-Grond, Inspell, екс-In Thy Kingdom, екс-The Next Dimension, екс-FallenArt, екс-Winterfall, екс-Schadenfreude, екс-The Crippled God, Historian, екс-Sources Of I, екс-Distorted Reality, екс-Aphasia, Scapegoat, Гробъ и др.) и барабанистът Николай Филипов (екс-Rich Company, Rosebourg). Само за 30 минути ни показват, че имат голям потенциал и не случайно са участвали и на най-големия метъл фестивал "Wacken Open Air" в Германия.
След бурни овации идва и времето за първите легенди на сцената –виждаме гигантското лого на холандците PESTILENCE. Гостите от ниската земя са създадени още през 1986 г. и в днешния състав е останал само един оригинален член от тогава, китаристът Patrick Mameli. Лидерът на бандата е в перфектна физическа форма, с фитнато тяло на бодибилдър, облечен с анцуг и потник и заедно с младите попълнения ни представят по прекрасен и професионален начин своя самобитен прогресив/техникъл дет метъл с дълбоки корени в траш метъла на осемдесетте. Под перфектния саунд се заформи и традиционното пого. Колко е приятно да се види на живо легендарна европейска банда, която идва в България за първи път. Чувство на задоволство, което не може да се опише. За съжаление шоуто им, своебразен триумф на благоденствието, приключи само за 40 минути.
Бавно но славно колодрумът се изпълва с фенове. В началото голям част от тях търсят сянката, чадърите и студените бири. Освен с напитки, феновете имаха възможност да се поглезят и с оригинални продукти на групите - тениски, шапки, нашивки и други подобни. Сред публиката се разпознават сериозни имена за българската музикална сцена - голяма част от родните хардкор титани Last Hope, както и винаги небрежният и стилен Насо Русков. Другото важно нещо за подобен род събития е възможността да се видиш със съратници, да се посмеете, да споделите кой албум е по-як, за коя група се идва тази вечер и тн. Защото за изживяването на концерта допринасят в голяма част и близките и приятелите, с които го споделяш. Това е общност!
TESTAMENT – група-легенда в американския траш метъл. Опънато е гиганстко прикриващо сцената платнище със символа на бандата (Рогатият, вграден в пентаграма) още от времената, когато групата се казваше Legacy (1983 - 1987), преди да се прекръсти на Testament и да покорят целия свят. Те са банда, която е видяла всичко на този свят – и пълни стадиони, и залички и клубове с размери на всекидневна. В центъра на сцената върху специално поставени практикабли е огромната осанка на култовия индианец Chuck Billy, който успешно пребори рака, плътно до него са и другите двама основатели – китаристите Alex Skolnick и Eric Peterson, на баса е световно доказалият се Steve DiGiorgio, а зад сета барабани е новопостъпилият Chris Dovas. На The Preacher става страшно, Steve DiGiorgio слага лентата на главата, а в погото се забелязват все повече чичаци. Да, и малки и големи обичат Testament! Пример за това е тийнейджърка, която собственоръчно е изрисувала плакат с обложката на “Titans Of Creation”, а за чичковците вече споменахме. Testament забиват Do Or Die и веднага след това First Strike Is Deadly, страшна сеч от старата школа. Раздават се, все пак са ко-хедлайнер. Chuck Billy призова София да покаже на какво е способна и идва времето на двете класики – Over The Wall и Into The pit, на която съркъл питът става масов.
Настъпва моментът за BEHEMOTH – най-голямата полска група за всички времена, в момента е на върха на класациите с високите си продажби и участват като хедлайнери на редица фестивали. Любимците на екстремните фенове са водени вече 33 години от лицето и гласът на бандата - Adam Darski, известен със сценичното си прозвище Nergal. Групата е издала цели 12 студийни албума, както и множество концертни такива, демота, компилации, сплитове. Пред сцената е опънато гигантски полупрозрачен саван, зад който се разиграва кратък пърформанс със сенки под тежката интродукция на инструменталната композиция Post-God Nirvana. За секунди платното пада и на сцената виждаме адския квартет - Nergal (вокал и китара), високият здрав басист с ефектна и специфична конска опашка на главата Orion, Seth на китарата и временният Jon Rice (барабани). Започват ни с Once Upon A Pale Horse. Визията на четиримата е на класическа блек метъл банда, като през цялото време главните действащи лица чупят стойки в ритмичен унисон. BEHEMOTH са една от групите, изградила самобитен стил, който не влиза в рамки - въпреки, че ги определят като блек/дет метъл банда, те притежават нещо, което ги отличава от другите в този стил – мелодичност и някак си стадионна слушаемост. Неслучайно имат участия по фестивали с банди от коренно различни от тях стилове (хард рок, хеви метъл, пауър метъл). Гъстотата на феновете пред сцената вече е в апогея си, а от нея се разпръсква мрачно настроение. След Conquer All Nergal пита публиката: колко от присъстващите са родени през 1991 г. (годината на основаване на бандата) - за тях е изпълнена „наборът им“ Cursed Angel of Doom. Звучат хусарски бойни маршове, вокалът е загърнат с огромно черно наметало и качулка, полската сила е в пълен възход. „Бългериън леджиунс дис ис фор ю“ - Bartzabel. За No Sympathy For Fools Nergal се пременя със стилизирано католическо църковно кепе. Басистът Orion скача в публиката, за да усети любовта на феновете. Следва една тотална класика – Chant For Eschaton 2000, която звучи леко променена, спрямо оригиналния запис, но в последните години групата налага това изпълнение. Кратка пауза и идва неочакваният бис с O Father O Satan O Sun!. Tримата на предна линия са с черни мантии и демонстрират силно сценично присъствие. След края на това, макар и кратко представление, феновете остават доволни от петото гостуване на бандата у нас.
А Sofia Metal Fest 2024 беше наистина по-зрелищен, по-мощен, по-разтърсващ. Докато разберем какво да очакваме от изданието на фестивала догодина, ще бъдем задоволени с редицата предстоящи концерти, които са ни подготвили от BGTSC.
Източник: balkanec.bg
Няма добавени коментари