Неделя, 18 Януари 2026, 13:26

Софтуерните специалности най-желани в Софийска област – минималният бал стигна до 337 точки

14 Юли 2025, 18:24
(3) (0)
Ботевград - Новини
Прочетена: 3284 28


    Специалността „Софтуерни и хардуерни науки“ в профилираните гимназии е безспорен лидер по търсене, като се предлага в над 10 училища в областта и навсякъде привлича силни кандидати. Най-висок минимален бал за тази специалност е отчетен в Профилирана природо-математическа гимназия "Акад.проф.д-р Асен Златаров" в Ботевград – 327 точки.

      Още по-впечатляващи са резултатите в Националната професионална гимназия по компютърни технологии и системи (НПГ по КТС) в гр. Правец, където специалността „Програмиране на изкуствен интелект“ приема ученици с бал над 337 точки, а „Системно програмиране“ – с минимум 240.5 точки. Максималните балове за двете специалности сред най-високите, съответно 480 и 470 точки.

      Топ 3 на най-високите минимални балове:

      1. НПГ по КТС – Правец: Програмист на изкуствен интелект337 т.
      2. ППМГ „Акад. Асен Златаров“ – Ботевград: Софтуерни и хардуерни науки327 т.
      3. ГПЧЕ Алеко Константинов"- Правец: Графичен дизайн - 322,5 т.

      На другия полюс са някои професионални специалности, където конкуренцията е минимална. Най-ниският регистриран минимален бал – 30 точки – се среща в няколко училища, сред които:

      • Обединено училище „Неофит Рилски“ – Самоков – Шивачество
      • ПГТМ „Христо Ботев“ – Ботевград – Икономика и мениджмънт
      • ПГТМ „Христо Ботев“ – Ботевград – Компютърна техника и технологии
      • ОбУ Христо Смирненски" – с. Вакарел – Оператор информационно осигуряване
      • ПГВМСС "Св. Г. Победоносец" - Костинброд - Кетъринг
      • Професионална гимназия " Златица" - Автотранспортна техника - дуална система на обучение
      • ТПГ "Стамен Панчев" - Ботевград - Телекомуникационни системи

      Нито един един ученик не е пожелал специалност “Машини и съоръжения за заваряване” с дуална система на обучение в Професионална гимназия " Златица".
      Специалностите в сферата на информационните технологии, програмирането и компютърната графика са най-желаните от учениците и родителите. Профилираните и елитните гимназии отбелязват най-високи балове, докато професионалните училища в по-малки населени места продължават да приемат с минимални резултати. Интересът към специалности, свързани с изкуствен интелект и системно програмиране, бележи рекорден ръст.



      Източник: balkanec.bg

      Коментари (28)

      • Отговори (17) (3)
        1. добавен от: Анонимен 14 Юли, 22:25

        Балът 327 и 337 е нисък бал - балът се образува, като получиш 6 по математика за годината - 50 т. 6 по БЕЛ за годината - 50 т., + резултатите от двете матури x 2. То излиза, че можеш спокойно да изкараш по 50 точки на всяка матура, жалки резултати, което си е равносилно на тройка, четворка в училище и да влезнеш с "висок" минимален бал. Нивото в провинцията е парадоксално ниско. Няма диференцирани паралелки, силни и слаби учат заедно за жалост, което е пагубно за добрите ученици...

        • (13) (2)
          1. добавен от: Анонимен 15 Юли, 11:27

          Събрахте в паралелката на ППМГ силни и слаби ученици. От кол и въже да направите клас. За какво се стараха децата?

        • (13) (3)
          2. добавен от: Анонимен 15 Юли, 12:06

          Точно! Затова никой не иска и математическата паралелка. Всички изпаднали с нисък успех и съответно проблемно поведение, са там. И се получава, че математическа гимназия се хвали с компютърните паралелки, вместо с математика, докато в София се избиват за тези паралелки. Тук в ППМГ на първо класиране минималният бал в математическата е 143. За какво говорим въобще, в това училище би трябвало математиката да е специалният предмет. И какви компютри, сайтът им е показателен какви специалисти се обучават.

        • (11) (5)
          3. добавен от: Анонимен 15 Юли, 14:32

          Всички отиват в Правец, за да… не учат. Всичко е точно! До 11 часа всички са по кафетата в Ботевград, пък не знам…

        • (6) (10)
          4. добавен от: Анонимен 15 Юли, 14:45

          И как стана така, че гимназията е виновна за ниските резултати на учениците от другите училища в Ботевград? Боже Господи какви хора има...

        • (5) (1)
          5. добавен от: Анонимен 15 Юли, 14:49

          Кои "всички", нали "напливът" е за софтуерните в гимназията. А двойкарите в математическата паралелка сигурно влизат там, за да преучат. Те до седми клас не са учили, тепърва ще научат всичко.

        • (10) (1)
          6. добавен от: Анонимен 15 Юли, 15:02

          1/4, гимназията не е виновна. Това са факти. Балът в математическата е 143. Това означава, че в дипломата, ако са имали четворки по БЕЛ и Мат., то на НВО- тата са с две и нещо. Като се пишат "високите" балове, да се кажат и другите. Друг е въпросът, ако не ви изнася.

      • Отговори (5) (0)
        2. добавен от: Анонимен 14 Юли, 22:32

        Последният ученик с този бал образува минимален бал. Важно е разпределението на всички балове между първия и последния. Възможно е голяма част да са в горната граница.

      • Отговори (1) (3)
        3. добавен от: Анонимен 15 Юли, 00:30

        Възможно е и да не са в горна граница, което е най-вероятният сюжет, имайки предвид малкото на брой отлични оценки на матурите, обявени преди месец от средните училища.

      • Отговори (10) (0)
        4. добавен от: Анонимен 15 Юли, 07:58

        Софтуерни и хардуерни науки с немски в гимназията- мин. бал за тази година- 199 момчета и 190 момичета. Егати и високите балове. Това в седми клас и пръста да не си си мръднал, го достигаш тоя бал.

        • (9) (0)
          1. добавен от: Анонимен 15 Юли, 07:59

          И това е на първо класиране дами и господа. На второ и трето ще влязат и с доста по- малки балове.

        • (5) (2)
          2. добавен от: Анонимен 15 Юли, 08:26

          Значи още от основните училища са слаби ученици, представям си какви оценки ще имат при по-тежките предмети след 8 клас…

        • (0) (0)
          3. добавен от: Анонимен 16 Юли, 09:58

          Като се има предвид и коя е класна....

      • Отговори (13) (8)
        5. добавен от: Анонимен 15 Юли, 09:19

        Аз съм софтуерен инженер.Имал съм различни.такива компании,стигащи до няколкостотин човека.
        Хората,които разработват ИИ,ще си отидат първи. Ще останат малко,най-добрите,като системни оператори.
        Не виждам, как може да контролираш нещо, което се самоусъвършенства и развива със стотици пъти по-голяма скорост от човека.Каквито и софтуерни ключове да му поставяш, човека ще е безсилен.
        Когато тези деца завършат, ще са безработни.Запомнете го.
        И плашете се.
        Смешно ми е как журналити и културтрегери, обясняват, как човека не може да бъде надминат.

        • (10) (0)
          1. добавен от: Анонимен 15 Юли, 12:01

          Това,което постигна човечеството за 6000 години,ИИ го направи за 6,ами след още шест?Какво правите с ненужните употребявани вещи?

        • (7) (8)
          2. добавен от: Анонимен 15 Юли, 21:58

          Софтуерният инженер трябва да знае, че след точка следва интервал.

        • (0) (9)
          3. добавен от: Анонимен 16 Юли, 09:28

          Засега ИИ е инструмент. Чуковете не са заместили майсторите. Да, ще си отиде плявата и ще се демократизира софтуерния бизнес. От друг софтуерен инженер.

        • (9) (7)
          4. добавен от: Анонимен 16 Юли, 10:22

          А бе,ТЪПО.
          Само бивш милиционер може да "ДЕМОКРАТИЗИРА СОФТУЕРНИЯ БИЗНЕС". Идиот.

        • (8) (7)
          5. добавен от: Анонимен 16 Юли, 10:45

          Първия опит от милиционер да" демократизира"софтуерния бизнес и създаде ИИ е пълен провал, Наличния градски идиот.

        • (2) (6)
          6. добавен от: Анонимен 16 Юли, 14:02

          Ооо

      • Отговори (7) (6)
        6. добавен от: Анонимен 15 Юли, 09:29

        Паралелките за ИИ в Правец ще съберат добри деца. Силно се надявам Венци Начев като заместник директор да има възможността да преобърне посоката на движение на УКТЦ, защото Сираков не е по резките движения.

      • Отговори (4) (13)
        7. добавен от: Анонимен 15 Юли, 10:36

        То основните в общината освен Вапцаров завършват нво с 2 или 3

        • (13) (3)
          1. добавен от: Анонимен 15 Юли, 10:46

          Да, там направо професори излизат. Като пишете глупости, имате ли информация къде какви са точките. Споделете статистика с успеваемостта в проценти, за да знаем и ние.Това с най- великите училища го знаем.

      • Отговори (8) (1)
        8. добавен от: Anonimen 15 Юли, 20:06

        В Правец е същото мазало. Немската им паралелка е с бал 264, хубав и труден език, но нежелан, та посредствените ученици с ниски балове навлизали вътре. ГПЧЕ отдавна лежи на стари лаври и не събира добрите ученици и преподаватели. Лошото е, че във всички училища в района е така - слаби ученици, които пречат на силните да учат…

        • (2) (4)
          1. добавен от: Анонимен 16 Юли, 10:58

          Абе я да сравним 264 със 143

      • Отговори (13) (9)
        9. добавен от: Анонимен 16 Юли, 11:52

        Трябва да сте много далеч от софтуерната професия,за да я разделяте с математиката. За 30 години в този бизнес, не съм виждал добър софтуерист,скаран с математиката.Няма.

        • (7) (3)
          1. добавен от: Анонимен 17 Юли, 11:39

          Софтуерист, изкуфял кариерист!

        • (2) (2)
          2. добавен от: Анонимен 17 Юли, 11:44

          Ми да направят тогава паралелка Софтуер с математика , а не Математика с испански. Те си ги разделят.

      Добави коментар:

      Назад

      Последвайте ни във Facebook

      Обяви

      виж всички

      Анкета » коментари (1712)

      Трябва ли президентът Румен Радев да вземе участие в предстоящите парламентарни избори

      Анкета » коментари (1712)

      Трябва ли президентът Румен Радев да вземе участие в предстоящите парламентарни избори

      отговори
      Да - само след оставка от президентския пост (43)
      70% Complete
      Да – като основе своя политическа партия (62)
      70% Complete
      Да – като използва регистрацията на вече съществуваща партия (21)
      70% Complete
      Не – трябва да изкара мандата си като президент и тогава да реши (127)
      70% Complete
      Не – ролята му трябва да остане надпартийна (11)
      70% Complete
      Твърдо не – президентът не трябва да се занимава с партийна политика (41)
      70% Complete
      Нямам мнение (20)
      70% Complete