Какво е STEM - Science, Technology, Engineering, Math най-общо означава Наука, Технология, Инженерство, Математика. Подходът STEM обаче е много повече от „залепване“ на понятията заедно. Това е философия на образованието, която обхваща преподавателски умения и учебни предмети по начин, който прилича на реалния живот.
Звучи много добре, но как се реализират STEM проектите в нашата родна действителност, при положение, че образователното министерство тръбеше навсякъде – „STEM кабинет във всяко училище“?
Преди една година училищата започнаха да разработват своите концепции за кандидатстване по „Училищна СТЕМ среда“ от Националния план за възстановяване и устойчивост. Концепциите се разглеждаха и одобряваха от представители на Националния STEM център. След огромните неясноти и връщането на проекти за корекции (кои с основание, кои без), се стигна до одобряване на концепциите в началото на тази година. Предварително заложените срокове се удължаваха няколко пъти. Училищни ръководства и педагози си биеха главите и скубеха косите няколко месеца за корекции и редакции на концепциите си. Някои училища направиха друго – наеха си консултанти за разработване на проектите срещу заплащане или уговорки за закупуване на техника от тях. Сред изискванията, които, разбира се, са съобразени с българското законодателство, имаше странни решения – за продукт (софтуер или хардуер), който е разработка на една фирма и се предлага само от нея на пазара, се изискваха поне две оферти. Кой ще даде втората оферта е интересен въпрос. Технологично (не)грамотните училища се вайкаха с електронни подписи, с информационни системи, с техники за закупуване, изписване на модели роботи, 3D принтери и каквото още се сетите, все от „компетенциите“ на средностатистическото училище. Освен това в концепциите се залагаха и строителни дейности, за които се предлагаха количествено стойностни сметки.
Но това все още не е всичко. След одобряването някак на концепциите се премина към изготвяне на проектни предложения, които вече се оценяват от друг орган - Изпълнителна агенция „Програма за образование“. Тук вече други хора гледат проектите и дават своите препоръки за корекции. Пак се почна връщане и коментари, разбира се с крайни срокове. Изпити ли да правят училищата, ученици ли да обучават и възпитават, с родители ли да се разправят, срокове за STEM ли да спазват…
И пак това все още не е всичко! Предстои може би най-забавната част – обявяване от училищата на обществени поръчки за одобрените им проекти. Да, преди това има пак един куп документи за подписи и качване в системите. Директорите се питат – какъв капацитет трябва да имат училищата, за да обявяват обществени поръчки? Какъв трябва да е профилът на един директор – финансист, педагог, администратор, организатор, икономист, счетоводител, мениджър… Много от училищата не притежават експертността за провеждане на обществени поръчки, но за сметка на това им се предоставят няколкочасови обучения чрез уебинари по темата и който разбрал – разбрал.
На този фон училищата са атакувани със стотици оферти за STEM оборудване, изведнъж всичко живо в държавата стана STEM. А обученията – леле мале – всички организации, предлагащи квалификация и обучения за учители, започнаха навсякъде да лепват термина STEM.
Ръководствата на училищата се притесняват и от друг факт - цените. Тези, които са включени в офертите от преди година вече нямат общо с актуалните.
Към момента, година по-късно, са одобрени едва няколко проекта и тече процес на реализирането им. А колко време ще продължи цялото STEM приключение в българското образование, за да има STEM кабинет във всяко училище – само времето ще покаже.
Снимка: STEM център имат вече
в Основно училище “Христо Максимов” в Самоков
Източник: balkanec.bg
За какви ли шантави инициативи не се харчат пари? И разни измамници,измислят нови и нови.Имам чувството,че вече цялата пара отива във свирката. Колелата не помръдват.
Цялата работа е, че ще теката много пари и някой трябва да ги лапне... а качествено образование - някъде на друго място.
В допълнение на написаното - през това време, доста от заложените за оборудване и обзавеждане цени се увеличиха.
Някъде четох, че основната аксиома на българското образование гласи " Броят на STEM центровете в българските училища е обратно пропорционален на резултатите от НВО по математика за всички класове."
Поредната простотия, за да се лапат едни пари, направо са царе в тия игри.
Много точно е написано. От различните безумия, сътворени в образованието през последните години, това е тай-мащабното, най-недомисленото, но в него ще играят много пари. Когато направиш уравниловка / всички училища със STEM среда/, кое да мотивира ученика в избора му!