Събота, 2 Ноември 2024, 03:20

Вече над година се кандидатства за училищна СТЕМ среда

4 Юни, 08:55
(2) (0)
Ботевград - Новини
Прочетена: 1526 6


Какво е STEM - Science, Technology, Engineering, Math най-общо означава Наука, Технология, Инженерство, Математика. Подходът STEM обаче е много повече от „залепване“ на понятията заедно. Това е философия на образованието, която обхваща преподавателски умения и учебни предмети по начин, който прилича на реалния живот.

Звучи много добре, но как се реализират STEM проектите в нашата родна действителност, при положение, че образователното министерство тръбеше навсякъде – „STEM кабинет във всяко училище“?

Преди една година училищата започнаха да разработват своите концепции за кандидатстване по „Училищна СТЕМ среда“ от Националния план за възстановяване и устойчивост. Концепциите се разглеждаха и одобряваха от представители на Националния STEM център. След огромните неясноти и връщането на проекти за корекции (кои с основание, кои без), се стигна до одобряване на концепциите в началото на тази година. Предварително заложените срокове се удължаваха няколко пъти. Училищни ръководства и педагози си биеха главите и скубеха косите няколко месеца за корекции и редакции на концепциите си. Някои училища направиха друго – наеха си консултанти за разработване на проектите срещу заплащане или уговорки за закупуване на техника от тях. Сред изискванията, които, разбира се, са съобразени с българското законодателство, имаше странни решения – за продукт (софтуер или хардуер), който е разработка на една фирма и се предлага само от нея на пазара, се изискваха поне две оферти. Кой ще даде втората оферта е интересен въпрос. Технологично (не)грамотните училища се вайкаха с електронни подписи, с информационни системи, с техники за закупуване, изписване на модели роботи, 3D принтери и каквото още се сетите, все от „компетенциите“ на средностатистическото училище. Освен това в концепциите се залагаха и строителни дейности, за които се предлагаха количествено стойностни сметки.

Но това все още не е всичко. След одобряването някак на концепциите се премина към изготвяне на проектни предложения, които вече се оценяват от друг орган - Изпълнителна агенция „Програма за образование“. Тук вече други хора гледат проектите и дават своите препоръки за корекции. Пак се почна връщане и коментари, разбира се с крайни срокове. Изпити ли да правят училищата, ученици ли да обучават и възпитават, с родители ли да се разправят, срокове за STEM ли да спазват…

И пак това все още не е всичко! Предстои може би най-забавната част – обявяване от училищата на обществени поръчки за одобрените им проекти. Да, преди това има пак един куп документи за подписи и качване в системите. Директорите се питат – какъв капацитет трябва да имат училищата, за да обявяват обществени поръчки? Какъв трябва да е профилът на един директор – финансист, педагог, администратор, организатор, икономист, счетоводител, мениджър… Много от училищата не притежават експертността за провеждане на обществени поръчки, но за сметка на това им се предоставят няколкочасови обучения чрез уебинари по темата и който разбрал – разбрал.

На този фон училищата са атакувани със стотици оферти за STEM оборудване, изведнъж всичко живо в държавата стана STEM. А обученията – леле мале – всички организации, предлагащи квалификация и обучения за учители, започнаха навсякъде да лепват термина STEM.

Ръководствата на училищата се притесняват и от друг факт - цените. Тези, които са включени в офертите от преди година вече нямат общо с актуалните.

Към момента, година по-късно, са одобрени едва няколко проекта и тече процес на реализирането им. А колко време ще продължи цялото STEM приключение в българското образование, за да има STEM кабинет във всяко училище – само времето ще покаже.

Снимка: STEM център имат вече в Основно училище “Христо Максимов” в Самоков



Източник: balkanec.bg

Коментари (6)

  • Отговори (12) (2)
    1. добавен от: Анонимен 4 Юни, 09:00

    За какви ли шантави инициативи не се харчат пари? И разни измамници,измислят нови и нови.Имам чувството,че вече цялата пара отива във свирката. Колелата не помръдват.

  • Отговори (6) (0)
    2. добавен от: Анонимен 4 Юни, 09:08

    Цялата работа е, че ще теката много пари и някой трябва да ги лапне... а качествено образование - някъде на друго място.

  • Отговори (3) (0)
    3. добавен от: Stem учител 4 Юни, 15:50

    В допълнение на написаното - през това време, доста от заложените за оборудване и обзавеждане цени се увеличиха.

  • Отговори (3) (0)
    4. добавен от: Анонимен 4 Юни, 18:57

    Някъде четох, че основната аксиома на българското образование гласи " Броят на STEM центровете в българските училища е обратно пропорционален на резултатите от НВО по математика за всички класове."

  • Отговори (4) (0)
    5. добавен от: Анонимен 5 Юни, 07:04

    Поредната простотия, за да се лапат едни пари, направо са царе в тия игри.

  • Отговори (0) (0)
    6. добавен от: Янка Проданова 5 Юни, 19:57

    Много точно е написано. От различните безумия, сътворени в образованието през последните години, това е тай-мащабното, най-недомисленото, но в него ще играят много пари. Когато направиш уравниловка / всички училища със STEM среда/, кое да мотивира ученика в избора му!

Добави коментар:

Назад

Последвайте ни във Facebook

Обяви

виж всички
виж всички

Анкета » коментари (14)

Доволни ли сте от изборните резултати?

Анкета » коментари (14)

Доволни ли сте от изборните резултати?

отговори
Да (100)
70% Complete
Не (342)
70% Complete
Не гласувам. Предпочитам други да избират вместо мен. (32)
70% Complete
Не виждам алтернатива. (108)
70% Complete
Всички са маскари. (181)
70% Complete