Понеделник, 25 Ноември 2024, 21:32

Ботевградската компания "Децибел" сред 7-те финалисти в конкурса „Фабрика на годината“

25 Ноември, 19:21
(2) (0)
Ботевград - Новини
Прочетена: 250 1


Конкурсът „Фабрика на годината“ се организира за трета поредна година от "Капитал". От общо 20 участника през 2024 г. в късия списък попадат 7 компании от различни части на страната и различни сектори, сред които и ботевградската „Децибел“. Компанията е производител на шумоизолационни системи в Ботевград, създадена е през 2012 г. от д-р. инж. Цветан Недков и Диана Цоневска-Недкова. Листата й днес включва 300 продукта, които се продават на 54 пазара. За 2023 г. приходите се увеличават с близо 21% до 7.3 млн. лв. В предприятието работят 45 души.

Да произвеждаш нестандартни продукти по принцип е сложна задача. Всяка поръчка е различна, а голяма част от машините и софтуера трябва да бъдат направени специално за теб. Такива са и основните предизвикателства, с които се сблъсква ботевградският производител на шумоизолационни панели "Децибел". Компанията на Цветан и Диана Недкови обаче намира и своите решения - от системата с изкуствен интелект, която прави прогноза на производствените графици, до проектирането на собствена поточна линия, която освен това може да се пренася и сглобява навсякъде по света, което пък отваря възможности за разширяване на пазарите. Иновации има и в социалната сфера, където предприемачите са открили начин да приобщят и развият представители на малцинствата и така да помогнат за подобряване на средата в града като цяло.

Планирането на работата във фабриката е от решаващо значение за това компанията да разполага с достатъчно ресурси и да може да завърши поръчките в срок. За целта, "Децибел" е въвела системи за управление на производствените процеси от край до край, което включва и използването на взаимно свързани хардуерни и софтуерни решения. С помощта на специален модул с изкуствен интелект се прави прогноза на производствените графици на база статистически данни и комуникация в реално време с машините. Подобно на собствените им продукти, той също е нестандартен и е разработен специално за тях.

От една страна, решението дава предложения за това колко хора и с какви умения трябва да участват в изпълнението на задачата, за да може тя да приключи в срок. От друга, следи за евентуални отклонения и забавяния и сигнализира при нужда да се добави допълнителен ресурс - било то хора или машини. "Понеже продуктите са нестандартни, софтуерът анализира натрупаната информация и прави прогноза за бъдещите продукти и необходимото време на база на тяхната геометрия и сложност", обяснява Цветан Недков. В процеса се използват също камери, които разпознават образите и силуетите на елементите. "Това е технология, която се използва най-вече при серийни продукти, но ние се опитваме да я внедрим и при нестандартните", добавя той. Следващата стъпка пък ще бъде тя да се използва и за контрол на качеството.

В портфолиото от около 300 продукта на "Децибел" предприемачите определят като флагманска линията звукоизолационни панели Mute System. Тя е собствена разработка на компанията и тъй като не съществува никъде на друго място в света, собствена е и технологията за производство.

"Много голяма част от технологиите, машините и софтуера, които ползваме, си ги правим ние, защото няма откъде да ги вземем", казва Диана Недкова.

Линията за Mute системите е и най-роботизираната във фабриката - 83% от дейностите се извършват от роботи. По думите на Недков обаче за някои операции хората засега са по-добри от роботите от гледна точка на самообучението и подобряването на процесите. Затова и пълната роботизация не трябва да бъде самоцел. Ефектът досега е повече от красноречив. "Преди да роботизираме, производственият ни капацитет на три смени беше около 8 млн. лв. Сега капацитетът ни е около 42 млн. лв., без да сме увеличавали площта", казва Недков.
Една от задачите при проектирането на линията за Mute System е била тя да може да се превозва с контейнер. "Идеята е панелите да се произвеждат там, където не е рентабилно да се транспортират", разказва Недкова. Първият такъв тест ще бъде направен в Чарлстън, САЩ, където в момента се подготвя монтирането на линия. "Предстои българският екип да отиде на място и да поведе американското производство", добавя тя.
В момента "Децибел" продава продуктите си в 54 държави, като един от основните пазари наред с Европа и Близкия изток са САЩ. Компанията има склад със собствени продукти там, както и договори за дистрибуция в 13 щата, но много от клиентите предпочитат да има производство на място и да се избегне транспортът. Това е и причината за решението да монтират първата линия за Mute System именно там. За американския пазар Недкова разказва: "Когато отидохме там за първи път преди три години, бяхме готови за много силна конкуренция. Оказа се обаче, че от гледна точка на техническо решение те са все още много назад в развитието на тази технология." Според нея САЩ имат огромен потенциал като пазар, макар че влизането там е по-трудно.

Дисциплина и интеграция
За подобряване на организацията вътре във фабриката "Децибел" е въвела японската техника 5S (от първите букви на японските думи за сортиране, подредба, чистота, задаване на стандарт и дисциплина), която помага да се повиши ефективността, да се съкратят сроковете на доставка, да се подобри вътрешния вид на работното място и да се намали рискът от инциденти. "5S е система, която определя за всяко едно нещо да има място и дисциплината всяко едно нещо да е на мястото си", обяснява Недков и цитира статистика, според която 70% от времето за производство се губи в търсене и вътрешнозаводски транспорт. По думите му, прилагането на тази система е и принос към обществото. "Наблюдаваме, че хората, които са минали през нашата фабрика или все още работят в нея, стават доста по-дисциплинирани и в реалния си живот", добавя той.

Това, с което двамата предприемачи се гордеят най-много обаче, е мисията им за интеграция на малцинствата.

"В Ботевград има доста роми и ние осъзнахме, че по-добрият вариант е да ги вкараме в среда, в която могат да бъдат полезни. Истината е, че когато им се гласува доверие, част от тях определено го оправдават и показват повече мотивация от българите", казва Недкова. Ром например е началникът производство в компанията. Според Недков, обяснението за това е просто. "Те са по-интелигентни, защото живеят в по-голяма заплаха и стрес в обществото, стават по-чувствителни и по-лесно напасващи се към промените. Те са голяма сила, ако успеят да бъдат интегрирани правилно", добавя той. Около 15% от работниците в компанията са от малцинствата.

Финалният победител в конкурса на „Капитал“ – „Фабрика на годината“, ще бъде избран от компетентно жури, а името му ще стане известно на официална церемония на 5 декември. Домакин на събитието ще бъде миналогодишният победител в конкурса „Сенсата Технолоджис България“.



Източник: capital.bg

Коментари (1)

Добави коментар:

Назад

Последвайте ни във Facebook

Обяви

виж всички
виж всички

Анкета » коментари (1)

Как оценявате предложението за увеличаване на местните данъци?

Анкета » коментари (1)

Как оценявате предложението за увеличаване на местните данъци?

отговори
Подкрепям увеличението – необходимо е за поддръжка и развитие на общината. (9)
70% Complete
Не подкрепям – смятам, че данъците са достатъчно високи. (83)
70% Complete
Разбирам мотивите, но очаквам повече прозрачност и ефективност при разходите. (14)
70% Complete
Искам алтернативно решение (2)
70% Complete