Четвъртък, 5 Декември 2024, 04:21

Енергийната зависимост на България спъва икономиката през септември

14 Ноември 2011, 15:45
(0) (0)
България - Новини
Прочетена: 1516 0


Енергийната зависимост на България спъна икономиката през септември, като търговското салдо се влоши със 126,7 млн. лв. на годишна база до минус 362,3 млн. лв., като само с Русия и Украйна, откъдето внасяме енергийни суровини, влошаването е с 383,3 млн. лв.

От началото на 2011 г. отрицателното ни търговско салдо с Русия и Украйна се е влошило с 1,64 млрд. лв. до минус 6,2 млрд. лв. след внос за 7,35 млрд. лв. и износ за 1,15 млрд. лв., като 5,24 млрд. лв. е отрицателното салдо с Русия (внос на петрол и природен газ) и 959 млн. лв. с Украйна (внос на въглища).

Интересното е, че през септември 2011 г. салдото ни със страните от ЕС е положително в размер на 143,5 млн. лв. спрямо отрицателно от 85,3 млн. лв. година по-рано, или подобрение с 228,8 млн. лв.

За деветмесечието на 2011 г. положителното ни салдо с ЕС е за 1,15 млрд. лв., но отрицателното със страните извън съюза е за 2,67 млрд. лв.

Разбира се, мнозина биха казали, че малко може да се направи по енергийната тема, тъй като ние не добиваме нефт и природен газ, а въглищата ни са нискокалорични и неподходящи за транспортиране и ТЕЦ-овете във Варна, Девня, Русе, Свищов и други ще продължат да работят с украински въглища.

Един пример обаче - през 2009 г. Уорън Бъфет закупи железопътната компания Burlington Northern за 26 млрд. долара, като идеята му бе, че в ерата на скъп петрол електрифицираният железопътен транспорт ще има конкурентно предимство.

Какво правим ние?

Столичното метро определено намали задръстванията и съответно потреблението на петролни продукти в София. Голяма част от градския транспорт у нас е на електроенергия (трамваи и тролейбуси) с което и градския въздух е по чист.

Положението на БДЖ обаче е катастрофално. Част от линиите не са електрифицирани, а при другите скоростта е ниска и автобусния транспорт е предпочитан от потребителите. Плановете са жп линията София-Бургас да се рехабилитира, за да може с влак от София до Бургас да се пътува за 3 часа.

Източник: dnes.bg

Коментари (0)

Няма добавени коментари

Добави коментар:

Назад

Последвайте ни във Facebook

Обяви

виж всички
виж всички

Анкета » коментари (3)

Как оценявате предложението за увеличаване на местните данъци?

Анкета » коментари (3)

Как оценявате предложението за увеличаване на местните данъци?

отговори
Подкрепям увеличението – необходимо е за поддръжка и развитие на общината. (17)
70% Complete
Не подкрепям – смятам, че данъците са достатъчно високи. (132)
70% Complete
Разбирам мотивите, но очаквам повече прозрачност и ефективност при разходите. (21)
70% Complete
Искам алтернативно решение (7)
70% Complete