Неделя, 24 Ноември 2024, 22:19

И културното наследство в риск от унищожаване заради мините

2 Април, 13:09
(2) (2)
Божурище - Новини
Прочетена: 2064 17


Потенциални туристически забележителности стоят на пътя на златодобива в площ „Златуша“.

В момента текат проучвателни дейности за добиване на полезни изкопаеми в площ „Златуша“. Районът с обща площ близо 195 кв. км. обхваща територията на шест общини: Столична, Драгоман, Сливница, Божурище, Брезник и Перник.
Кметът г-н Георги Димов и общинският съвет на община Божурище се обявиха твърдо против проучвателни дейности и добив на злато, мед и други полезни изкопаеми. Обществото главно обръща внимание на въздействието на златодобива върху екологията и човешкото здраве. На този фон културното и историческо наследство на района остава в сянка, а неговия туристически потенциал неглижиран.

Районът предвиден за проучване е богат освен на природни забележителности, така и на хилядолетна история.

При добив на злато и други ценни метали в площ „Златуша“ може да бъдат засегнати следните природни и културно-исторически забележителности:

- Повече от 32 чешми, каптажи и язовири;
- Повече от 12 църкви, параклиси и останки от манастири;
- Повече от 16 оброчища, кръстове, гробища и монументи;
- Повече от 16 останки на крепости, светилища и градища;
- Най-малко един римски път и няколко римски светилища;
- Няколко реки, преминават през района и през следните общински центрове: Сливница, Костинброд, Божурище и много по-малки населени места.

В резултат на добива на злато могат да бъдат разрушени изцяло или частично (в зависимост с кои райони се съсредоточи добива) 78 обекта на културно-историческото ни наследство. Това показва първоначалният анализ, който се изготвя за цялостно проучване на туристическата среда в община Божурище на Креативо.ком. Колективът събира информация за възможни туристически забележителности, които могат да привличат туристи в района на общината.

Изготвена е интерактивна карта на района за проучване за злато. Картата е изготвена от доц. д-р Йордан Кошев, с допълнения от инж. Георги Андонов (Сдружение “Заедно за чиста природа”) и Георги Пейчев.
В картата са включени слоеве относно културно-историческите забележителности, които са събрани от колектива на Креативо.ком, научни статии за археологически разкопки, исторически анализи, данни от книгата на Димитър Тонин за забележителностите на западната част на Софийското поле и др.

В картата са представени следните групи от данни:

Минно-геоложка част:
- Границите на концесия „Златуша“ за проучване с целевите райони: Росоман; Росоман-Гургулят, Мичина падина, Мала Раковица, Пищане и Градище;
- Действащата златна мина южно от гр. Брезник – „Милин камък“;
- Изключените за проучване територии - това са малки територии на мините до с. Пожарево и с. Драготинци;

Природна част (предстои да се допълва):
- Реките, които могат да бъдат засегнати в района;
- Защитена зона Натура 2000 „Мещица“;
- Залесявана площ до с. Златуша от доброволци на Гората.бг;
- Залесявана площ до с. Златуша от Елдоминест;

Културно-историческо наследство и туристически забележителности:
- Останки на крепости, градища, калета и др. Забележка: Координатите са съзнателно изместени за да не бъдат стимулирано иманярство;
- Вероятни римски пътища преминаващи през района;
- Църкви, параклиси и др.;
- Оброчища, оброчни кръстове и др.;
- Чешми, извори и други водоизточници.

Със „скролване“ в лявата част на картата може да включвате или изключвате отделни слоеве за добиете по-ясна представа за обектите, които искате да видите. Също така може да променяте основата на картата със сателитни изображения.

Потенциалът на площ „Златуша“, като туристическа дестинация не е разглеждан задълбочено до сега и със сигурност трябва да бъде включен в бъдещите оценки на риска при планиране и издаване на разрешителни за добив на полезни изкопаеми в района. Може да изпращате допълнителна информация за туристически забележителности (исторически, археологични, природни) в района на община Божурище на екипа на Креативо.ком на e-mail: creativo.com.ltd@gmail.com

Авторът на статията, доц. д-р Йордан Кошев e магистър по биология, доктор по зоология и доцент по екология и опазване на екосистемите в Секция „Биомониторинг и екологичен риск” на Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания към БАН. 24 години работи в сферата на консервационната биология, по-конкретно в проучване и опазване на бозайниците. Изразеното лично мнение не ангажира по никакъв начин ИБЕИ и БАН. Й. Кошев е член на Консултативния съвет на Гражданско сдружение „Заедно за Божурище“.




Източник: balkanec.bg

Коментари (17)

  • Отговори (4) (16)
    1. добавен от: Анонимен 2 Април, 13:25

    Това са долни лъжи от шайка необразовани хора, които си играят със страховете на хората. Жалко, че Балканец дава трибуна на такива неадекватни и некомпетентни хора….Най-вероятно финансирани от зелени еко организации..

    • (11) (2)
      1. добавен от: Георги Игнатов 2 Април, 13:37

      Хората грамотно са цитирали източника на информация, изпрати и ти твоята позиция за публикуване и спри да мрънкаш, аман от такива като тебе, станахме нация от мрънкачи

    • (4) (1)
      2. добавен от: Любомир 2 Април, 17:16

      Той поне застава с името, авторитета и аргументите си. Като почне от там, че дори не излизаш с името си останалото го оставям без коментар.

    • (6) (0)
      3. добавен от: Асен Йосифов 2 Април, 19:09

      А вие защо сте анонимен. Елате да живеете със семейството си в Златуша или региона. Трол миризлив негоден.

    • (0) (0)
      4. добавен от: Анонимен 4 Април, 13:28

      Вие да не сте пак някой трол на Велосити?
      Елате си купете къща в Златуша и ще Ви питам тогава ще подкрепяте ли златодобива.

  • Отговори (8) (1)
    2. добавен от: Севдалин К. 2 Април, 14:12

    Човекът застава с името и биографията си.
    Дава източниците на информация, дори карта ви е напарвил. Пише точно кой му е помогнал с картата и откъде е взел данните. Това е учен, не е байчо от фейса.
    Дал ви е е-мейл да изпратите допълнителна информация ако имате.
    И казва, че тези културно-исторически забележителности седят лежат в тази площ за проучване "Златуша" и МОЖЕ да бъдат разрушени в зависимост къде се съсредоточи добива.
    Вие какво направихте за да дадете контрааргументи? :?:

  • Отговори (3) (4)
    3. добавен от: Георги Павлов 2 Април, 17:43

    Не знам какъв експерт е г-н Кошев и г-н Андонов, но е редно поне малко да се информират за разликата между Търсене/Проучване и Добив, все пак в БАН има цял отдел Геология и няма да му е проблем да поговори с колегите си. До колкото разбирам трябва да се връщаме да живеем в каменната ера, а тези хора и по-голямата част не осъзнават, че всички блага, които използваме всеки ден, идват от земните недра. Относно картата, не виждам нещо по-различно от Google Maps, но все пак поздравления за творчеството и усилията на автора. Дано ви потръгне с туризма.

  • Отговори (1) (6)
    4. добавен от: Георги Павлов 2 Април, 18:30

    Не знам какъв експерт е г-н Кошев и г-н Андонов, но е редно поне малко да се информират за разликата между Търсене/Проучване и Добив, все пак в БАН има цял отдел Геология и няма да му е проблем да поговори с колегите си. До колкото разбирам трябва да се връщаме да живеем в каменната ера, а тези хора и по-голямата част не осъзнават, че всички блага, които използваме всеки ден, идват от земните недра. Относно картата, не виждам нещо по-различно от Google Maps, но все пак поздравления за творчеството и усилията на автора. Дано ви тръгне с туризма, да те бъде

  • Отговори (0) (8)
    5. добавен от: Георги Павлов 2 Април, 18:31

    Не знам какъв експерт е г-н Кошев и г-н Андонов, но е редно поне малко да се информират за разликата между Търсене/Проучване и Добив, все пак в БАН има цял отдел Геология и няма да му е проблем да поговори с колегите си. До колкото разбирам трябва да се връщаме да живеем в каменната ера, а тези хора и по-голямата част не осъзнават, че всички блага, които използваме всеки ден, идват от земните недра. Относно картата, не виждам нещо по-различно от Google Maps, но все пак поздравления за творчеството и усилията на автора.

  • Отговори (3) (2)
    6. добавен от: Ваня Цветкова 2 Април, 18:48

    Тия що не ходят да си копаят в Канада. Ако ги пуснат, и под Капитолия могат да се поупражняват. Нашите богатства са си наши. Ай....! Вървете на ...!
    Барабар с ненаялите се родни продажници. ИМЕ ДА ИМ СЕ НЕ ЧУЕ, казваше умната ми баба.

  • Отговори (4) (1)
    7. добавен от: Севдалин К. 2 Април, 22:52

    До г-н Георги Павлов
    Моля, четете с разбиране и вникване в текста.
    В статията се казва, че в резултат на ДОБИВ (забележете ДОБИВ!!!) може да бъдат засегнати ЦЯЛОСТНО !!! или ЧАСТИЧНО !!! следните обекти...
    Явно авторите и екипа, които работи разбират разликата между ДОБИВ и ТЪРСЕНЕ.
    Златото което се добива и се използва в промишленоста е само около 6-8%... за какви блага, които ползвате всеки ден говорите ?!?

    • (3) (0)
      1. добавен от: Георги Павлов 3 Април, 22:44

      Как разбрахте, че ще има добив, като от това което прочетох до сега става въпрос за търсене и проучване. Понеже съм вече пенсионер и преди съм работил като геолог в държавното предприятие и кажи речи съм в час за какво става въпрос, през социализма ме извършили толкова сондажи и проучванията, особено на Братушково, но просто там няма нещо, което да се добие икономически, но вие твърдите, че ще има добив, но не е ясно на каква. И въпреки проучванията на Братушково вода, въздух и културни обекти има още.

  • Отговори (5) (1)
    8. добавен от: Вая 3 Април, 12:11

    Севдалинчо, копачите няма да ПРОУЧВАТ, за да станат по учени! Ще почнат и да добиват. Не си мисли, че като го намерят ще ни го оставят...

    • (2) (1)
      1. добавен от: Севадалин К. 3 Април, 13:42

      Вайче, разбира се, че ще копаят.
      Не виждате ли, че моят комантар е насочен към Г. Павлов. Започва с "До Г-н Георги Павлов,...".
      Четете с разбиране, следвайки логическата връзка на комантарите.

  • Отговори (3) (0)
    9. добавен от: Вая 4 Април, 00:17

    Севдалинчо, г-н Павлов има предвид благата от плодородната ни земя, която ще се полива с отровени води, а логическата връзка я оставям Вие да я развържете.... Успех!!!

    • (1) (0)
      1. добавен от: Севдалин К. 4 Април, 22:50

      От земните недра ли идва плодородието на земята? Направихте Гошко звезда, заради вашите конгвитивни проблеми!
      Заслужавате съдбата си!

  • Отговори (2) (0)
    10. добавен от: Вая 5 Април, 00:15

    Ооо, да и от пестицидите също, но и те се разтварят с вода. Усещам, че имаш някакви енциклопедишни знания, но не си запомнил урока за кръговрата на водата! А, колкото за проблемите ми.. уверявам те ,че харддиска ми се върти в двете посоки и същото желая да се случи и на теб Севдалинчо!!!

Добави коментар:

Назад

Последвайте ни във Facebook

Обяви

виж всички
виж всички

Анкета » коментари (1)

Как оценявате предложението за увеличаване на местните данъци?

Анкета » коментари (1)

Как оценявате предложението за увеличаване на местните данъци?

отговори
Подкрепям увеличението – необходимо е за поддръжка и развитие на общината. (8)
70% Complete
Не подкрепям – смятам, че данъците са достатъчно високи. (75)
70% Complete
Разбирам мотивите, но очаквам повече прозрачност и ефективност при разходите. (13)
70% Complete
Искам алтернативно решение (2)
70% Complete