На заседанието на Парламентарната комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление участваха представители на ръководствата на Националното сдружение на общините в Република България и Националната асоциация на председателите на общински съвети в Република България. Обсъдени бяха актуални проблеми на общините и бъдещата съвместна дейност. В дневния ред на заседанието бе включено и представяне и публично обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за местното самоуправление и местната администрация, внесен от депутата Йордан Иванов и група народни представители на 02.11.2022 г.
В работната среща участваха членовете на УС на НСОРБ Владимир Георгиев – кмет на община Самоков и Ивайло Симеонов – кмет на община Елин Пелин, изпълнителният директор на Сдружението Силвия Георгиева и експерти от екипа, както и председателите на общинските съвети на Пловдив Александър Държиков, на Димитровград Гергана Кръстева и на Елин Пелин Николай Плещов, които са членове на УС на НАПОС, както и изпълнителният директор на Асоциацията Делян Дамяновски.
Основният кръг въпроси, които поставиха на вниманието представителите на местната власт, бяха свързани с възможните модели за въвеждане на реална финансова децентрализация на общините, някои важни моменти, свързани с прилагането на обсъждания в Парламента законопроект за удължаване действието на Закона за държавния бюджет за 2022 г. и позиции на общините по внесени за разглеждане законопроекти.
Кметът на Самоков Владимир Георгиев представи в резюме четирите основни стълба на модела за финансова децентрализация, разработен от екипа на НСОРБ, който включва преотстъпване на общините на част от данъка върху доходите на физически лица и корпоративния данък, както и мерки, свързани с разширяване приложното поле на имуществените данъци и актуализиране на данъчните оценки на имотите. Той очерта параметрите и смисъла от предлагания от НСОРБ пакет от мерки и обърна внимание, че при подготовката на предложението са анализирани препоръките на международни институции и опита на другите държави от ЕС.
Ивайло Симеонов, кмет на община Елин Пелин, изложи мотивите на общините за подготвените предложения и подчерта, че целта на финансовата децентрализация е да бъдат разширени възможностите националните политики да бъдат надграждани и развивани с местни политики, които да отразяват конкретните потребности и да са насочени към неутрализиране на негативни тенденции в отделните общини и региони. „Това, което искаме не е много, но то е инструмент, който да даде поле за изява на реален мениджмънт на общините“, обърна внимание Ивайло Симеонов.
Изпълнителният директор на НСОРБ Силвия Георгиева даде разяснения по подхода и изходните данни, на база на които са подготвени предложенията на Сдружението и подчерта, че моделът е насочен към балансиране на съществуващите различия между общините по отношение на икономическия им потенциал и ресурсни дадености.
Основните коментари, направени от народните представители, бяха свързани с отговорността при въвеждане на елементите на децентрализация да бъдат гарантирани интересите на всички общини и да бъдат предвидени механизми, които да помогнат на необлагодетелстваните да поддържат необходимото ниво на публични услуги и да гарантират грижите на общините за подобряване благосъстоянието на гражданите.
Председателят на Парламентарната комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление Коста Стоянов благодари на представителите на местната власт и НСОРБ за активната позиция по обсъжданите в Народното събрание законопроекти и увери присъстващите в ангажираността на депутатите към проблемите на общините и към стратегическия въпрос за финансовата децентрализация.
Народният представител Настимир Ананиев подчерта, че моделът, който ще бъде възприет, трябва да отчита настоящото състояние на всяка една община и да създава условия за „равен старт“ на всички, независимо от инфраструктурните, демографските и икономическите дисбаланси в държавата. Той подчерта, че по-голямата самостоятелност на общините във формирането на местни политики би създала естествена конкурентна среда между общините, което би се отразило положително на развитието на местното самоуправление. В същото време той обърна внимание на необходимостта държавата да остане гарант за стабилността на общините и да запази възможностите си за намеса, когато администрациите срещат затруднения по обективни или други причини.
Депутатът Халил Летифов подчерта, че децентрализацията изисква сериозен подход, широко публично обсъждане и солидна експертиза в различни сфери на обществения живот. Той обърна внимание, че при обсъжданията трябва да бъде отчете фактът, че всяка стъпка към промяна рефлектира върху много и различни публични сфери – здравеопазване, образование, инфраструктура, транспорт. Летифов подчерта, че при подобни сериозни за цялата система на финансово управление стъпки, особен фокус трябва да бъдат малките общини, тези в труднодостъпни райони, с неблагоприятни дадености. Подобни стратегически промени изискват и стратегическо мислене, подчерта той.
Народният представител Виолета Комитова изрази мнение, че финансовата децентрализация е процес, ориентиран към повече демокрация в обществото като цяло. Според нея, развитието на регионите не може да бъде само привилегия на централната администрация, защото реалните действия са в прерогативите на местната власт. Комитова смята, че за различните групи общини трябва да бъдат обсъдени и различни подходи и различни инструменти за повече автономност.
Росица Кирова подчерта, че трябва да бъде запазена ролята на държавата като балансьор на регионалното развитие и изрази подкрепа, че е нужно да бъдат обсъдени реални стъпки в посока децентрализация на управлението и ясна демаркация на отговорностите между различните нива на управление. Тя обърна внимание, че подобен важен за обществото въпрос изисква сериозни обсъждания и участие на широк кръг заинтересовани страни.
Депутатите се обединиха около предложението изготвеният от НСОРБ модел за финансова децентрализация и промени в действащото законодателство да бъдат внесени официално в Народното събрание, за да започне същинският дебат по темата и да бъде отпушен процесът, по който в последните повече от 15 години няма напредък.
Източник: www.namrb.org
Голяма част от важните проблеми на община Елин Пелин са създадени именно от кмето Симеонов: еднолично разреши тихомълком построяването на завод за преработка на пластмаси, който трови въздуха и уврежда здравето на хората от околията; съсипа проекта Воден цикъл и Елин Пелин е с всекидневни списания но водата, въртя всякакви схеми- с гората и с газовото дружество. Единственото, което е оправил откакто е кмет е собственото си положение и на приближените му.
Проблема на Община Елин Пелин е Ивайло Симеонов, проблемите ще се решат като бъде изгонен от Общината.
Какви проблеми ще решава Ивайло Симеонов като съсипа Община Елин Пелин.
Съобщение за Елин Пелин и МВР маинатави на й искрено там вече във града няма да стъпя повече всичко най хубаво. Желая
Майка ми почина Галина ьлова Недкова заради някои хора от Елин Пелин
Щом можете да пращате тоя и оня подяволите всичко най най желая сбогом ви завинаги
Не ми дреме вече никой
Кой от къде е натам да си отива къде тръгнал
Готви се настаняване на ново сметище за опасни отпадъци на територията на община ЕЛИН ПЕЛИН. На кмета на общината Ив.Симеонов ще му отива прякора ЦАРЯТ НА БОКЛУКА