От автобусите "Чавдар" до купето на Jaguar
С армия от над хиляда души шивачи българската фабрика на германската Grammer се превърна в ключов производител на седалки за световни марки автомобили
Когато преди 19 години германският производител на автомобилни седалки Grammer купува фабриката за тапицерии в ботевградското село Трудовец, той наследява оборудване, с което се е шиело за емблематичните от времето на соца автобуси "Чавдар". С по 1 млн. евро инвестиции на година и активна работа върху квалификацията на служителите предприятието се задържа на радара на големите автомобилни производители, само че вече на западните. От неговите халета тръгва основен обем продукция за купетата на европейски марки като BMW и Volkswagen. Отскоро има за клиенти и още два гиганта в бранша - Daimler и Jaguar. Към днешна дата фабриките на Grammer в България и Сърбия произвеждат 90% от калъфките за седалки, подлакътници и подглавници, които германският концерн продава на автомобилните гиганти в Европа.
Заради новите договори от компанията ще търсят да назначат още 100 служители до края на годината, с което армията им от шивачи, конструктори и инженери ще набъбне до 1200 души. Освен това се подготвят да направят нещо твърде необичайно за тях - да възложат някои операции на подизпълнители. "Не можем да си позволим никакво забавяне, защото сме част от производствена верига, която се движи на бързи обороти. Един час престой в завод на BMW струва 10 хил. евро. Сами си представете каква отговорност носим", обясняват от мениджмънта на фабриката.
В темпото на отличниците
В 13 ч. на обед в делничен ден цеховете на предприятието работят на пълни обороти и това се чува още от портала. Шивашките цехове са най-големи и просторни - осветлението навсякъде е LED, работи централна климатизация, наскоро е подменена противопожарната инсталация. До тях са помещенията, в които се прави разкрояване на платовете и кожите. В специално отделение на въртящ се подиум (карусел) се изработват подлакътници от пенолатекс, а на друга площадка в приземния етаж се режат и пресоват метални листове, след което се сглобяват и заваряват арматури за седалки. Най-вероятно за тези процеси може да се търсят услугите на подизпълнители.
Основните изделия на фабриката са тапицерии за седалки, подлакътници и подглавници, чиято изработка изисква много ръчен труд. Цената му е една от причините чужди компании да търсят възможност за аутсорсинг на производствени операции в България. Асемблирането се прави в други заводи на Grammer и при него се използва повече автоматизация. Има и модели седалки, които се сглобяват в Трудовец - за електрокари, мотокари, а също и за трактори и камиони. Има и модел калъфка, който е с втъкани електрически жици, благодарение на които седалката може да се затопля.
"Шофьорите на камиони прекарват часове зад волана, затова здравината и удобството на седалките са от първостепенно значение и ние сме напълно наясно с това", обяснява Ивелин Георгиев, който е започнал във фабриката на инженерна позиция, а сега е отговорен мениджър заедно с Цецка Велчева. Тя постъпва в Grammer преди 12 години, като преди това е работила като счетоводител. Сега е финансовият двигател на предприятието и резултатите, които отчита, са впечатляващи. За една година местната фабрика е постигнала 20% нарастване на приходите до 82.6 млн. лв. и 50% по-висока печалба до 3 млн. лв. Производственият обем е скочил с 30% и това са числа, които се повтарят устойчиво през последните години. Причините за това са не само оживлението в автомобилната индустрия в глобален мащаб, която е основен клиент на Grammer, но и постигнатото от хората във фабриката, която въпреки голямата конкуренция успява да наложи продукцията си, и то в най-луксозния сегмент на пазара. Очакванията са темпът на нарастване на приходите да се запази и в края на тази година постъпленията да надхвърлят 99.2 млн. лв. Според прогнозата резултатът от дейността ще се запази същият, тъй като компанията ще има по-високи разходи за служители и подизпълнители.
Една от причините за растежа е, че българската фабрика целенасочено работи да поема по-голяма част от операциите по производството. Допреди няколко години практиката е била да се внасят разкроени платове, които се довършват в завършена калъфка. Сега обаче се внасят направо платовете, нарязването им се прави в Трудовец и след ушиването на калъфката до завършено изделие се получава по-висока добавена стойност. Поемането на допълнителни операции е свързано с инвестиции в оборудване. От мениджмънта пресмятат, че във всяка от последните 12 години се влагат по около 1 млн. евро, като за тази година вече програмата е почти изпълнена. Последната партида оборудване е доставена в края на май, като само една от шевните машини последно поколение струва 10 хил. евро.
"Граммер" е първото, но не единствено предприятие в страната, в което се шият тапицерии за автомобилни седалки. От 2011 г. в софийското село Мусачево заработи южноафриканската "АЛС България", която преди 2 години отвори и предприятие в Ихтиман. Компанията вече има оборот от 140 млн. лв., а основен клиент е BMW.
Завършено в България
Трудът е основният ресурс от България, който се влага в седалките на Grammer. Всички материали като платове, кожи, стомана идват от доставчиците, които автомобилните концерни предварително са одобрили. Това е стандартна практика в бранша, защото изискванията за качество и обеми са доста високи и едва ли местните производители биха могли да се включат. "Кожите, от които се шият седалките на най-луксозните серии автомобили, идват от Южна Африка, Южна Америка, Австралия. Служителите ни, които ги разкрояват, са минали през месеци на обучение в Германия и изискванията за минимум брак са огромни", обяснява Ивелин Георгиев. "Стремим се да оптимизираме процесите и да създадем по-висока ефективност в използването на материала, който се разкроява", добавя финансовият директор на компанията Цецка Велчева.
Управлението на отпадъците от такива материали също е нелека мисия. Изрезките от кожи се предлагат обикновено на галантерийни производства. Например неотдавна румънска фабрика, която произвежда автомобилни волани, е купила контейнер с точно такъв отпадък.
Работодател от S класа
Ефективността, която успява да постигне мениджмънтът на местната фабрика, помага на Grammer да привлече нови клиенти. През миналата година са сключени договори и е започнало производство по проекти на Daimler. И Jaguar е нов клиент за концерна, като партньорството е по линия на нов модел автомобил. Старите клиенти BMW и Volkswagen също са въвели нови проекти, тъй като полезният живот на един модел автомобил е около 4-5 години, след което той се модифицира или заменя с нов клас. Това води до нови модификации на използваните калъфи и подглавници, обяснява Цецка Велчева. Тя не се притеснява, че конкуренцията от Китай би могла да "вземе хляба" на фабриката в Трудовец. Причината е, че логистичните и транспортните разходи дотам са прекалено високи за европейските производители на автомобили. С атрактивната себестойност на продукцията, която постига в рамките на групата си в Европа, Grammer е доставчик на седалки и отвъд океана.
"Прогнозите ни за тази година се основават на многото нови проекти, които се започват тук, в България. Хубавото е и че това са проекти с висока добавена стойност за глобални клиенти, които имат изключително високи изисквания за качеството. Планираме да назначим още 100 души през тази година, като намирането на кадри не е лесна задача. Насочваме усилията си към училищата и висшите учебни заведения, като предлагаме стипендии и стажове. Освен инженери търсим специалисти по кроене и шиене", изброява Велчева и подчертава, че "основният капитал на фирмата са хората, работещи в нея, и грижата към тях е основната ни задача".
Макар да има репутацията на добър работодател, за Grammer не е лесно да намери служители. Конкуренцията за квалифицираната работна ръка е голяма в региона на Ботевград, който заради близостта си до София и до транспортна инфраструктура се развива бурно като индустриален комплекс. Това е причината от фабриката да търсят кадри от по-отдалечените населени места. В момента в нея работят хора от четири общини, а някои пътуват всеки ден 70 километра в едната посока.
Източник: http://capital.bg
Докладвай за коментар
добавен от: |