Петък, 29 Ноември 2024, 02:51

Премиерът подписал за ЖП линията София-Драгоман без одобрение от Европейската комисия

19 Май 2022, 07:17
(0) (3)
Костинброд - Новини
Прочетена: 2240 0


На какво основание правителството е разпоредило Национална компания "Железопътна инфраструктура" да подпише договор за финансиране на проект за 166,2 млн. лв. по Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020, без одобрение от Еврокомисията.
Този въпрос задават на премиера Кирил Петков депутати от ДПС. Питането е внесено от Мустафа Карадайъ и е подписано от колегите му Делян Пеевски, Халил Летифов и Станислав Анастасов.
Проектът, визиран от тях е "“Модернизация на ЖП линия София – Драгоман – сръбска граница, ЖП участък Волуяк – Драгоман – фаза 1”.
Дали тези действия на правителството са съобразени с правилата за разходване на европейски средства, както и ще бъде ли спрян проектът до получаване на съответното разрешение от Брюксел, искат да знаят депутатите. И уточняват: “Следва да се има предвид, че нито ДПС, нито нейни народни представители имат каквото и да било отношение към този договор, а недопустимите манипулации и лъжи в отделни медийни публикации очевидно целят да отклонят общественото внимание от поредното незаконосъобразно действие на управляващите, водещо до злоупотреба с европейски средства”.
Министърът на транспорта казва, че има поне 10 регламента, които го позволяват, а у нас това разрешава чл. 24 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове. Той позволява подписване на договори преди одобрения от Брюксел, когато има решение на Министерски съвет, в което са посочени източници на финансиране, ако проектът не бъде одобрен. От министерството добавят, че подобна практика отдавна е утвърдена - това бил начин проекти да се включат във времевия хоризонт на дадена програма.
Участъкът София-Драгоман е разделен на два лота, като първият е от Волуяк до Петърч. Печели го обществена поръчка сдружение “Вистра”, в което са ВДХ АД (бившето “Водстрой 98”) и испанската “Лантания”. Сумата за строителството е 92 млн. лв.
Вероятно ДПС при питането си до премиера визират медийни публикации, които свързват “Водстрой 98” с Делян Пеевски, за което движението категорично отрича каквито и да е връзки. ВДХ бе придобита от “Хидрострой” през 2016 г.
Вторият лот от Петърч до Драгоман печели гръцката фирма “Терна”, а стойността е 275 млн. лв.“Терна” е готова с техническия проект, чака разрешения за строеж. За лота от Волуяк до Петърч също има технически проект, който е в процес на одобрение и се очаква финално одобрение от Брюксел.
Както Balkanec.bg писа, пpeз aвгycт минaлaтa гoдинa ЖΠ линиятa бe вĸлючeнa в пocлeдния мoмeнт във вeчe изтичaщaтa oпepaтивнa пpoгpaмa „Tpaнcпopт и тpaнcпopтнa инфpacтpyĸтypa” 2014 – 2020 г. Πpaвитeлcтвoтo дopи oтпycнa вpeмeнeн финaнcoв pecypc в paзмep нa 45 млн. лв., зa дa мoжe в ĸpaйнa cмeтĸa дa cтapтиpaт дeйнocтитe. Bъпpeĸи пoдпиcaнитe дoгoвopи зa cтpoитeлcтвo, cъщинcĸи дeйнocти нe бяxa зaпoчнaти. През февруари пък стана ясно, че мoдepнизaциятa нa ЖП линиятa Boлyяĸ – Дpaгoмaн нямa дa пoлyчи финaнcиpaнe пo OΠ „Tpaнcпopт и тpaнcпopтнa инфpacтpyĸтypa” 2014 – 2020 г. Πpoeĸтът ce пpexвъpля в нoвaтa Oпepaтивнa Πpoгpaмa „Tpaнcпopтнa cвъpзaнocт“ 2021 – 2027 г. и се стигна до отлагане cъщинcĸитe дeйнocти пo ЖП линиятa.



Източник: 24 часа

Коментари (0)

Няма добавени коментари

Добави коментар:

Назад

Последвайте ни във Facebook

Обяви

виж всички
виж всички

Анкета » коментари (1)

Как оценявате предложението за увеличаване на местните данъци?

Анкета » коментари (1)

Как оценявате предложението за увеличаване на местните данъци?

отговори
Подкрепям увеличението – необходимо е за поддръжка и развитие на общината. (12)
70% Complete
Не подкрепям – смятам, че данъците са достатъчно високи. (105)
70% Complete
Разбирам мотивите, но очаквам повече прозрачност и ефективност при разходите. (17)
70% Complete
Искам алтернативно решение (4)
70% Complete