Процесът в Охрид: Осъденият Баич продължава да се крие
Четири месеца вече съдът в Охрид чака задочно осъденият за трагедията с кораба "Илинден" Бранко Баич да получи копие от присъдата си.
На 5 юли основният съд в Охрид призна за виновни двамата подсъдими за потъването на кораба. Хърватският гражданин Бранко Баич от фирмата "Германишер Лойд", който издал сертификат за годност, и капитанът Сотир Филевски бяха осъдени на по година затвор.
Съдът прецени, че двамата са подходили лекомислено по отношение претоварването на кораба и лошото разпределение на пътниците.
При трагичния инцидент на 5 септември 2009 г. във водите на Охридското езеро загинаха 15 български туристи.
Досега Баич нито веднъж не се яви в съдебната зала и поставяше условие, да не бъде арестуван, ако се изправи пред съда. Съдът очаква отговор от международна съдебна поръчка и от адвокатите на експерта, че той е уведомен за задочното осъждане.
Запознати с хода на процеса, заявиха за БТА, че съдебният състав е дал срок до края на тази седмица. След това томовете по делото ще бъдат изпратени в апелативния съд в Битоля.
Адвокати смятат, че насрочването на делото пред втората инстанция ще стане бързо и дори е възможно първото заседание да бъде свикано преди Нова година.
Тогава Баич и Филевски ще обжалват наказанията, а прокуратурата и семействата на загиналите и преживелите трагедията ще искат по-тежки присъди.
Първата инстанция призна капитана за виновен, защото не е спазил правилата за безопасност, не е разполагал с достатъчно екипаж и е качил твърде много хора на борда - повечето от тях на забранената палуба.
Баич беше осъден заради издаването на три сертификата за техническа годност на кораба, като в същото време не е издал документ за премахване на незаконната палуба и за ограничаване на броя на пасажерите.
Според адвокати, македонското законодателство предвижда изтърпяване на първоинстанционната присъда, ако съдът в Битоля я потвърди.
От друга страна защитници искат или връщане на делото, заради допуснати според тях нарушения в мотивите или събиране на нови доказателства.
Важна за процеса експертиза доказа, че капитанът Сотир Филевски не е изпълнявал всички изисквания за поддръжка на кормилната система и на системата за управление. Реконструкцията на предния отсек на кораба е довела до намаляване на пределния брой пътници - от 43 на 35. Това не е било отразено в документацията на кораба.
Противоречие има и в това какво е било положението на двигателя и каква е била посоката на движение.
Паралелното разследване в България също продължава. След като станаха ясни мотивите на Охридския съд, месец след произнасяне на присъдата, българската прокуратура изпрати поредна съдебна поръчка до Македония за предоставяне на всички събрани доказателства, но отговор засега няма. Експертиза, правена от български специалисти също доказа редица нередности по кораба.
Източник: dnes.bg
Няма добавени коментари