В проекта липсвал пътен възел с отбивка към тях
В писмо от туристическа кооперация "БТС АЕМОН" до председателя на дружество "Архитектурно наследство" към Съюза на архитектите в България, което се позовава на гражданска инициатива на миряни и становищата на археолози, се настоява за осигуряване на нормален достъп до Скравенския манастир "Св. Николай" и античните разкопки в района.
Манастирът "Св. Николай" до с. Скравена, попадал при сегашното положение над скоростен път Е 79 Видин - Ботевград. Липсата на пътен възел, или отбивка от магистралата, ще затруднява достъпа до манастира, както и към руините от тракийска и средновековна крепост Градището (Креща) и останките от римски път, осъществяващ връзката север-юг, от река Дунав към Азия, смятат авторите на писмото.
От "БТС АЕМОН" уточняват, че Скравенският манастир се намира в югозападното подножие на Лакавишкия рид от Западния Предбалкан, на 2 км от с. Скравена. Към момента пътят до манастира бил асфалтиран и проходим през цялата година.
"Историята на манастира води началото си от Х век, когато цар Петър издигнал на това място християнски храм. Тя е свързана с историята на древното селище Грамада, разрушено (заедно с манастира) при падането на България под османско робство през 1479 г. Жителите на Грамада са отбранявали геройски селото и манастира.
На мястото на разрушения манастир векове наред е имало оброк - каменен кръст, опрян до вековен дъб. Днес дъбът е на около 500 години и е висок 25 метра. При разкопки през 1938-1941 г., проведени от група скравенчани под ръководството на поп Филип Иванов, били разкрити основите на храм и помещения (килии). В близост били разкрити основите и на друг храм, също белязани от оброк.
Новият храм, издигнат с дарения на християните от района и активната помощ на монахиня Людмила (1899-1986), е върху старите основи. Завършен е през 1946, а впоследствие е изписан и е поставен иконостас. Монахиня Людмила не само завършила строежа на храма, но изградила и килии. До смъртта си през 1986 г. тя се грижела за манастира, а после е погребана в двора му, до вековния дъб. Днес манастирът се поддържа от миряните, които не са го изоставили да запустее. Посещава се както от местните жители, така и от туристи", уточнява се в писмото на туристическото дружество.
Историци и археолози пък са единодушни, че в района има уникално струпване на крепости, датиращо от предримската епоха, когато това място е било гъсто заселено от траките. "Автентичната отбранителна система от V-ІV век пр.Хр., построена от древните траки и имаща за цел да защитава котловината, се състои от 10 построени със суха зидария крепости, разположени в околността на котловината. Централната крепост на тази отбранителна система се намира при с. Скравена, над местността Грамаде и е наричана "Градището". Тя е разположена в западната част на много голямо плато, достъпно само от северната му част, а от всички други страни се спуска стръмно надолу.
Крепостта "Градището" е изградена в центъра на Ботевградската котловина, при това на най-високата ѝ точка, и е осъществявала очната връзка с останалите девет. Посредством огън и пушек, древните траки са давали сигнали на останалите крепости при набези и нашествия, както и указания за водене на военните действия. Тази крепост е била централна, и като такава е изпълнявала важни управленски функции в отбранителната система на траките.
Самото й наименование "Градището" идва от "град", а местността, над която се намира - наричана "Грамаде", говори за нещо голямо. Нейното стратегическо значение се засилва от обстоятелството, че тя е контролирала движението по стария римски път, който е осъществял връзката север-юг, от река Дунав през Мездра, "Градището", Етрополе, посока Азия", пише в писмото.
По казуса се произнасят и археолози: "Античното селище в местността Грамаде в землището на с. Скравена, е в близост до Скравенската каменна кариера и заема стъпаловидна тераса в южното подножие на възвишението Крещá. Отъждествява се със селищна структура, която, според оповестените до днес находки, е съществувала през късножелязната епоха, римската епоха, късноримския период и периода на Второто българско царство.
Макар и добре познато от множество споменавания в научната и краеведска литература от края на 30-те години на миналия век насетне, селището е въведено в археологическия регистър едва през 2012 г., вследствие на проведените през септември 2011 г. теренни издирвания по новото трасе на пътен участък Мездра - Ботевград от високоскоростен път Е-79 (І-1). При обходите е бил открит подемен археологически материал само от римската епоха и късноримския период, при това - единствено върху терасите по долната част от склона на възвишението, но териториалният обхват на селището и неговата хронология са отразени в АИС "АКБ" и с оглед на публикуваните по-рано сведения. При това положение, новото пътно трасе пресича югозападната периферия на селището в отсечка с дължина 300 м, при сервитут на строежа от 30 м.
Отсъствието на архитектурни останки, изобилието на археологически материали, двете разчистени боклучни ями и двата разсипа от деструкции на разположени в близост сгради в най-северната част на проучената площ ни даваха основание да предположим, че се намираме извън, но в непосредствено съседство със същинската територия, която е била трайно обитавана през късноримския период, а може би и още през римската епоха. Спасителните археологически проучвания през 2019 г. налагат внасянето на съществени корекции в наличната към момента база данни за многослойното селище в м. Грамаде край с. Скравена.
Налице е сигурна нова информация, във вид на многобройни керамични находки, че в най-източната част на очертаната територия животът е възникнал още през късния халколит. Хипотезата за съществуването тук в далечното минало на тържище изглежда още по-правдоподобна, като се вземе предвид, че местността непосредствено на югозапад от обекта носи многозначителното име "Друма", което ще рече "старинен път". Датировката на "Друма" засега е неясна и подлежи на уточняване при бъдещи проучвания.
С оглед на керамичния материал и монетните находки, краят на античното селище в местността Грамаде край с. Скравена е настъпил към края на ІV или по-скоро в началото на V в. Причината за това очевидно е внезапно варварско нападение, за което свидетелстват, освен археологически установените следи от стихиен пожар, така също и множеството еднотипни върхове от стрели, открити повсеместно на проучената площ", смятат археолозите.
Очевидно се налага преразглеждане на плана за стратегическата магистрала по начин, който да даде възможност проучванията в тази посока да продължат, а туристите и миряните да имат нормален достъп до манастира.
Снимки: "БТС АЕМОН"
Публикувано на 24.11.2024г. 09:25 | Продава
Публикувано на 22.11.2024г. 16:22 | Дава под-наем
Публикувано на 19.11.2024г. 18:03 | Продава
Публикувано на 18.11.2024г. 09:48 | Дава под-наем
Публикувано на 17.11.2024г. 17:50 | Продава
Публикувано на 22.11.2024г. 22:15 | Предлага
Публикувано на 22.11.2024г. 07:50 | Предлага
Публикувано на 21.11.2024г. 06:12 | Търси
Публикувано на 20.11.2024г. 17:25 | Предлага
Публикувано на 20.11.2024г. 15:15 | Предлага
Публикувано на 2.11.2024г. 19:25 | Продава
Публикувано на 27.10.2024г. 20:18 | Продава
Публикувано на 25.09.2024г. 14:16 | Продава
Публикувано на 23.09.2024г. 10:25 | Продава
Публикувано на 9.09.2024г. 16:33 | Продава
Коментарът беше изтрит поради използването на нецензурни или неуместни изрази!
Кощунство е това светилище да остане без достъп! Тези ,които са разписали документите,манастира да остане без достъп,трябва да се срамуват от свойте деяния!
Да съхраним древната си история,и да се гордеем
Номер 1,много , ама много голям ПРПСТАК си!
Нека хората от селото се съберат и с всеобщи усилия да извоюваме нашите права .
Тези, които са подписали документите, са си взели едни огромни комисионно и им дреме на шпека, че няма да има достъп до манастир и крепости. Те не са мислими за населението в тази част, а за собствените си джобове.
Номер 8, за съжаление си абсалютно прав!!
Извинявам се ,имам предвид номер 6 !!!
Пишете глупости. Магистралата, затова е магистрала, защото няма отбивки, освен на възлови места. В случая, никой от магистралата няма да се отклони, до какъвто и да е манастир. За това има второстепенни пътища.
Достъп ще има, разбира се,но не от магистралата. Иска им се на някои да им е най-удобно,но нека не смесват личния интерес с общия. Крепостта на крещя с нищо не е повече от паница кале,зелинската ,краевската, гурковската и прочие. По-скоро римската вила е интересна,но за нея има малко и откъслечни данни.